Na vier jaar is de renovatie van de Leopold II-tunnel, binnenkort de Annie Cordytunnel, eindelijk afgerond. Dankzij de vernieuwingsoperatie beantwoordt de langste tunnel van het land nu aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen. Moderne technologieën zullen er bovendien voor zorgen dat hij de komende decennia optimaal kan worden onderhouden.
Renovatie Leopold II-tunnel afgerond na bijna vier jaar werken
De Leopold II-tunnel zal eind mei feestelijk ingehuldigd worden. Ook de naamsverandering naar Annie Cordytunnel zal vanaf dan officieel zijn. Met zijn 2.600 meter is het de langste ondergrondse verkeersas van het land. Sinds vandaag is het misschien ook wel de meest moderne, want de renovatiewerken zijn na vier jaar eindelijk afgerond. Er rijden dagelijks 60.000 voertuigen door.
De werken hadden een sterke impact op het autoverkeer. De tunnel was bijvoorbeeld verschillende keren afgesloten tijdens de zomermaanden.
Volledig waterdicht
Het project omvatte onder andere de herstelling van de structurele elementen, de heraanleg van de weg en de omgeving errond, de herstelling en bouw van het technische gebouw en de constructie van 17 nieuwe nooduitgangen.
De uitrusting van de tunnel moest ook vervangen worden, zoals de 800 km aan kabels, ventilatie, communicatie- en monitorinstallaties en verlichting. Verder werd de tunnel volledig waterdicht gemaakt. De tunnel beantwoordt zo aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen.
Hoogwaardig onderhoud
Daarnaast werd een kathodische bescherming van 24.000 m² aangebracht om de levensduur van de tunnel te verlengen. In dat opzicht zijn er ook 3D-scanners en 360°-camera’s geïnstalleerd. Die leveren accurate digitale modellen op van de infrastructuur. Daardoor hebben de onderhoudsteams een gedetailleerd beeld van de tunnel met locatiegebonden gegevens.
Tot slot werden ook de binnenwanden in een nieuw jasje gestoken. Brussel Mobiliteit en Art & Build leverden daarvoor de ontwerpen.
De werken werden uitgevoerd door het consortium Circul 2020 met Besix, Jan De Nul Group en Equans. Dat consortium zal de tunnel ook 25 jaar onderhouden. Het contract is 462 miljoen euro waard.
Lees meer over: Brussel-Stad , Koekelberg , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Annie Cordytunnel , renovatie , Brussel Mobiliteit , Leopold II-tunnel , renovatie Leopold II-tunnel , naamsverandering Leopold II-tunnel , Circul 2020
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.