Vanaf 1 mei wordt de Brusselse Leopold II-tunnel gerenoveerd. Dat gaat gepaard met een stevige verhoging van de capaciteit van het openbaar vervoer.
Renovatie Leopold II-tunnel start op 1 mei
Tijdens het jaar wordt er in de tunnel enkel 's nachts gewerkt van zondag tot en met donderdag; tijdens de zomermaanden gaat de tunnel volledig toe. Om de moeilijke toegang tot Brussel te vergemakkelijken, wordt er sterk ingezet op openbaar vervoer.
Trein, tram, bus & metro
De treinen S3, S4 en S10 krijgen meer capaciteit tijdens de zomermaanden en indien nodig wordt er tijdens de spits meer capaciteit voorzien op lijn 60.
De Lijn zorgt ook voor een hogere frequentie en meer capaciteit op de bussen 214 en 355.
Bij de MIVB zullen de buslijnen 13, 14, 20, 48 en 87 vaker rijden en wordt de frequentie verhoogd op de tramlijnen 19, 51 en 82 en op alle metrolijnen.
Auto?
De automobilisten die toch nog Brussel in willen, kunnen rekenen op een specifieke bewegwijzering naar verschillende alternatieve routes. De belangrijkste invalswegen naar de hoofdstad worden de Industrielaan en de A12.
Om Brussel te verlaten, wordt aangeraden om de Industrielaan, de A12 en de Ninoofsesteenweg te nemen. Richting de Leopold II-tunnel blijft de Keizer Karellaan open, maar de rijvakken krijgen wel een andere invulling.
De indeling van de rijvakken op de Leopold II-laan verandert niet. Op de Keizer Karellaan en de Leopold II-laan worden de verkeerslichten wel opnieuw ingesteld voor een maximalisatie van de groentijd.
Rond de basiliek van Koekelberg en op het Sainctelettekruispunt wordt er bovendien een rotonde ingesteld voor een betere doorstroming van het verkeer.
Volledig dicht
Na de zomer van 2018 wordt de Leopold II-tunnel ook nog in de zomers van 2019 en 2020 volledig afgesloten. In totaal zal de renovatie 39 maanden duren.
Renovatie Leopold II-tunnel
Lees meer over: Mobiliteit , Renovatie Leopold II-tunnel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.