treinstation etterbeek nmbs infrabel perron spoor

| De renovatie van het station moet de toegankelijkheid van de perrons verbeteren

Renovatie van 8 miljoen moet station Etterbeek toegankelijker maken

Tim Gatzios
© BRUZZ
01/07/2020

De NMBS investeert meer dan 8 miljoen in een groot renovatieproject voor het station van Etterbeek. Het treinstation is verouderd en niet aangepast aan de grote hoeveelheid reizigers. De perrons zijn ook slecht toegankelijk voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen. De pijnpunten worden vanaf 2022 aangepakt.

Het treinstation van Etterbeek (dat eigenlijk in Elsene ligt) is met 9 treinen per uur een belangrijk mobiliteitsknooppunt, al is dat niet te zien aan het gebouw. Het station verwerkte in 2019 met 7.924 dagelijkse instappers bijna even veel reizigers als Brussel-Luxemburg maar is een pak kleiner. Het heeft ook maar één ingang en dat zorgt voor grote drukte op piekmomenten. Het treinaanbod neemt de komende jaren bovendien nog toe.

Voor mensen met een beperking is het station zelfs helemaal niet toegankelijk. De perrons zijn alleen te bereiken via trappen. In het renovatieproject moeten daarom drie liften komen tussen het straatniveau en de perrons.

De toegankelijkheid wordt ook verbeterd door een volledig nieuwe toegang te creëren die de enige ingang aan de Generaal Jacqueslaan moet ontlasten. De NMBS denkt daarvoor aan een voetgangersbrug over de perrons die de Kroonlaan en Pleinlaan verbindt. Vanaf de brug komen drie trappen naar de perrons. De bouw van een brug was al eens aangekondigd in 2014, maar die plannen zijn nooit uitgevoerd.

Historisch patrimonium

Het treinstation wordt ook opgeknapt om het aantrekkelijker en zichtbaarder te maken. Vandaag leidt het een vrij anoniem bestaan en is het niet goed zichtbaar door een paar grote reclameborden. Dat delen van het station dateren van 1880 valt slechts weinig reizigers op. Een afgesloten monumentale binnentrap zal zo opnieuw in gebruik genomen worden om reizigers naar perron 4 te leiden.

Op de perrons zullen nieuwe schuilhuisjes komen. Met een nieuwe beveiligde en overdekte fietsenstalling wordt het aantal parkeerplaatsen voor fietsen ook sterk opgekrikt.

"Het station Etterbeek maakt een centraal deel uit van het S-aanbod in Brussel dat we de volgende jaren willen uitbouwen en waarvan we de visibiliteit willen vergroten," zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Daarom wordt er de komende jaren gewerkt aan het station. "We willen nu bestuderen met onze partners hoe dit vormgegeven moet worden."

Er is een architectuurwedstrijd gelanceerd die begeleid wordt door de Brusselse bouwmeester. Ontwerpers zullen een nieuw standaardontwerp voor NMBS-stations moeten combineren met de specifieke situatie in Etterbeek. De werken zouden beginnen in 2022 en drie jaar duren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Etterbeek , Mobiliteit , station Etterbeek , NMBS , station , Trein , s-trein

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni