Brussels parlementslid Els Rochette (One.Brussels-Vooruit) hekelt het gebrek aan samenwerking tussen de Brusselse gemeenten en politiezones in de strijd tegen straatracers en snelheidsduivels. Hoewel het aanpakken van deze races deel uitmaakt van het verkeersveiligheidsplan 2030, "blijft een betere samenwerking dode letter".
Samenwerking politie en gemeenten in strijd tegen straatraces blijft dode letter
In politiezone Brussel-West werden sinds 2019 respectievelijk 26, 18, 20, 38 en 9 overtredingen vastgesteld met betrekking tot straatracen. In politiezone Noord werden er in 2021 299 gevallen van onaangepaste snelheid vastgesteld, en 23 gevallen van gevaarlijk rijgedrag. Een jaar later ging het om 268 en 39 gevallen. De Politiezone Brussel-Elsene heeft geen specifieke cijfers over het aantal overtredingen, maar telt wel de voertuigen die ze in beslag neemt. In 2020 zijn er 39 voertuigen administratief in beslag genomen en 9 gerechtelijk. In 2021 ging het om 31 en 5. De Politiezone Montgomery heeft tot op heden geen overtredingen van straatracers vastgesteld.
Volgens Rochette is er een duidelijk gebrek aan doortastendheid en samenwerking om het probleem aan te pakken. Dat blijkt volgens haar ook uit de cijfers en tellingen over de straatraces. "Elke zone heeft z'n eigen manier van tellen waardoor een analyse op gewestelijk niveau onmogelijk is. Van samenwerking tussen politiezones en gemeente is geen sprake. Ook een gewestelijke coördinatie is nagenoeg onbestaande.", aldus Els Rochette.
Het probleem werd een jaar geleden ook al besproken in de Commissie Mobiliteit van het Brusselse parlement. "De minister verklaarde toen 'dat de reeds genomen maatregelen niet lijken te volstaan om het verschijnsel van straatracen blijvend de kop in te drukken'. Sindsdien is er niets veranderd", stelt het parlementslid voor One.brussels-Vooruit.
Volgens Rochette moet het Gewest dringend verantwoordelijkheid nemen en de politiezones en gemeenten ertoe motiveren meer met elkaar samen te werken. "Er is nood aan een coherent beleid, om daadwerkelijk overtreders te bestraffen en de verkeersveiligheid te verbeteren in het hele gewest."
Brussels minister Van den Brandt (Groen), bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, reageert op de kritiek van Rochette. "Op vlak van verkeersveiligheid doet deze regering een historische inhaalbeweging. Zo is er de stad 30, het weghalen van de zwarte punten, het verdubbelen van het personeel voor boeteverwerking, de forse investering in zestig nieuwe flitspalen, en het toevoegen van nieuwe trajectcontroles. We hebben ook de subsidies voor gemeenten en politiezones, specifiek voor de acties rond verkeersveiligheid, fors opgedreven", aldus Van den Brandt.
De coördinatie van de politiezones valt echter niet onder haar bevoegdheden. "Ook ik ben een vragende partij voor een eenmaking van de politiezones, maar zo lang dat niet het geval is, haal ik het maximale uit mijn bevoegdheid en blijf ik streven naar nul verkeersdoden tegen 2030."
Lees meer over: Mobiliteit , straatracers , Els Rochette , One Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.