In de Brusselse gemeente Schaarbeek treedt binnen 10 dagen, vanaf 24 oktober, de laatste fase van het circulatieplan in werking. De Berenkuilwijk is de derde en laatste wijk die autoluw wordt gemaakt.
Schaarbeek klaar voor laatste fase van circulatieplan
Na de Azaleawijk en de Koninklijke Sint-Mariawijk krijgt nu ook de Berenkuilwijk nieuwe eenrichtingsstraten, verkeersfilters of verbeteringen op vlak van openbare ruimte. De herinrichting van het verkeer moet er verder voor zorgen dat automobilisten de kleine straten in de wijken mijden en zich enkel op de grote verkeersassen begeven.
"Ons doel is om de levenskwaliteit te verbeteren in onze wijken. Daarvoor moet je keuzes maken. De onze is om de Schaarbekenaars te beschermen", stelt Schaarbeeks burgemeester Cécile Jodogne (Défi).
Verkeersfilters
Concreet komt er op het Stephensonplein een filter waardoor het transitverkeer wordt beperkt en de zwakke weggebruikers meer plaats krijgen, terwijl de Stephensonstraat eenrichtingsverkeer wordt. Op de Vanderlindenstraat en het Paviljoenplein komen ook verkeersfilters en er worden camera's geïnstalleerd die verkeersovertreders op het plein identificeren.
De automobilisten die toegang willen tot de Noordwijk of het stadscentrum, worden richting de Lambermontlaan langs het kanaal geleid.
"We willen kalme wijken creëren", vertelt Mobiliteitsschepen Adelheid Byttebier (Groen). "Studies tonen aan dat 45 procent van het verkeer dat door onze wijken rijdt, transitverkeer is. We willen dit fenomeen beperken en de luchtkwaliteit verbeteren", besluit ze.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Good Move-plan , circulatieplan Schaarbeek