Het lijkt ondenkbaar dat de gemeente Schaarbeek haar huidige versie van het toekomstige parkeerplan zal kunnen realiseren. Na afloop van het openbaar onderzoek blijkt dat inwoners de schets van het Gemeentelijk Parkeeractieplan zowat met de grond hebben gelijkgemaakt.
Schaarbeeks parkeerplan botst voor lancering al op ernstige weerstand
Eind september zette de Schaarbeekse gemeenteraad het licht op groen voor het ontwerp van het nieuwe Gemeentelijk Parkeeractieplan (GPAP). Daarin moeten de richtlijnen voor het Schaarbeeks parkeerbeleid van de komende jaren uitgetekend worden.
Dat ontwerp was daarna twee maanden lang het onderwerp van een openbaar onderzoek, en de meningen die daaruit kwamen, zijn niet mals voor het plan.
Ongeveer 65 procent van de 891 reacties zijn tegen de plannen gekant en in nog eens 35 procent van de reacties staan “diverse opmerkingen waarvan de meeste negatief”, liet oppositielid en gemeenteraadslid Cédric Mahieu (Les Engagés) optekenen in La Capitale. Slechts vier procent laat zich positief uit op het ontwerp.
‘Bijdrages bespreken'
Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) ziet ook een positieve kant aan de inbreng van burgers. “We hebben bijna 900 reacties mogen ontvangen en dat is een succes.” Over de inhoudelijke aard van de bijdragen tijdens het openbaar onderzoek kan de schepen “voorlopig geen informatie aanleveren”.
Vooral de voorgestelde sectorindeling van het gemeentelijke grondgebied, waarbij buurtbewoners voorrang krijgen in wijken met een hoge parkeerdruk en autoverkeer binnen de gemeente op die manier ontmoedigd moet worden, zou niet gesmaakt worden. Ook de veralgemening van de betalende groene zones zou op kritiek stuiten.
Het schepencollege gaat nu het rapport van de bijdragen bespreken “in het licht van de voorstellen bij het parkeerreglement”, valt te horen op het kabinet van Byttebier.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit