Leerlingen aan negen Schaarbeekse basisscholen namen donderdag een 'fietsbrevet' en 'voetgangersbrevet' in ontvangst. De leerlingen hebben bewezen dat ze zich veilig kunnen verplaatsen in het drukke Brusselse verkeer. "Als ik nu met de fiets naar school kom, ga ik zeker niet meer vergeten om mijn hand uit te steken als ik een straat wil inslaan."
Schaarbeekse leerlingen krijgen fiets- en voetgangersbrevet
Elf klassen uit het vijfde leerjaar kregen donderdag hun fietsbrevet en vier klassen uit het eerste leerjaar kregen hun voetgangersbrevet. Dat werd toepasselijk gevierd door een fietsparade door Schaarbeek, waar de fietsers op het Colignonplein met een groot applaus werden ontvangen door de voetgangers.
Voetgangers en fietsers vervolgden hun weg naar het Josaphatpark waar de brevetten werden uitgereikt en ze genoten van een picknick. GoodPlanet Belgium en Provélo leerden leerlingen uit negen Franstalige en Nederlandstalige Schaarbeekse scholen om zich veilig te verplaatsen in het verkeer.
'Kinderen en ouderen vormen risicogroep bij fietsongevallen'
Volgens Lara Soenens van Provélo hebben kinderen uit het vijfde leerjaar de beste leeftijd om veilig te leren fietsen in Brussel. “Ze zitten bijna in het zesde leerjaar en daarna gaan ze naar het middelbaar, waar ze kiezen hoe ze zich naar school verplaatsen. Wij bereiden hun voor om de stap te maken naar het fietsgebruik.”
“De meeste fietsongevallen gebeuren bij kinderen en bij ouderen. Dat is een risicoleeftijd. Vandaar is het belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer in Brussel. We oefenen eerst op een beschermd terrein zoals op de speelplaats of in een park. Als we zien dat de kinderen fietsvaardig zijn, gaan we met hen op straat”, aldus Soenens.
"Ouders zijn vaak terughoudend om hun kind alleen op straat te laten fietsen. Het fietsbrevet is het bewijs dat de kinderen veilig alleen op straat kunnen fietsen."
“De belangrijkste aspecten die we de kinderen aanleren zijn dat ze steeds zichtbaar moeten zijn, assertief moeten zijn, duidelijk aangeven welke richting ze afslaan, oogcontact maken met de bestuurders en ook de voorrangsregels goed toepassen. We leren de kinderen zowel in groep als alleen fietsen”, vertelt Soenens.
Het aantal kinderen dat met de fiets naar school komt, is volgens Soenens beperkt, maar door kinderen fietsvaardigheden aan te leren wil Provélo het fietsgebruik aanmoedigen. “Het is belangrijk dat de ouders daarbij betrokken worden. Ouders zijn vaak terughoudend om hun kind alleen op straat te laten fietsen. Het fietsbrevet is het bewijs dat de kinderen veilig alleen op straat kunnen fietsen."
Vorig jaar kregen de kinderen die niet geslaagd waren, geen diploma. Dit jaar is dat anders. "Vanaf nu krijgen alle kinderen een diploma. De kinderen die nog niet in staat zijn om alleen te fietsen op straat, geven we de raad om nog te fietsen met begeleiding."
Nisrine (10) zit in het vijfde leerjaar in Gemeenteschool De Kriek. Ze fietst al een paar jaar samen met haar mama en broer naar school. “Ik heb toch een paar extra dingen geleerd. Als ik nu met de fiets naar school kom, ga ik zeker niet meer vergeten om mijn hand uit te steken als ik een straat wil inslaan. Nu ga ik ook altijd goed kijken of het licht op rood staat, want dat durfde ik ook weleens te vergeten.”
Voetgangersbrevet
Ook kinderen uit het eerste leerjaar mochten een diploma in ontvangst nemen. Zij leerden hoe ze zich veilig te voet kunnen verplaatsen. “Het verkeer in Brussel is heel druk. Ook rond de scholen is het niet altijd veilig", zegt Wouter Wuyts van GoodPlanet.
"Elk jaar gebeuren er te veel ongevallen waar kleine kinderen bij betrokken zijn. Doordat jonge voetgangers kleiner zijn dan een auto, zijn ze ook slecht zichtbaar als ze staan te wachten om over te steken. Daarom is het belangrijk om kinderen op een goede manier de straat te leren oversteken door goed naar beide kanten te kijken en steeds alert te blijven. Ze leren ook dat ze bij het stappen op het voetpad steeds aan de kant van de huizen moeten blijven. Daarbij moeten ze opletten dat er niet plots een auto uit een garage komt.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , voetgangersbrevet , fietsbrevet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.