Een voetgangersplein in plaats van een drukke rotonde: zo moet het Schumanplein er in de toekomst uitzien. Auto's moeten er plaats maken voor voetgangers en fietsers, want ze zullen slechts op één rijstrook van de Kortenberglaan richting de Wetstraat kunnen rijden. "Dit moet een echte ontmoetingsplek worden."
Schumanrotonde wordt futuristisch voetgangersplein
Lees ook: Dit wordt het nieuwe Sainctelette
De herinrichting van het Schumanplein ligt al langer op tafel. Eind 2017 wonnen het Deense architectenbureau Cobe en het Brusselse Brut de internationale architectuurwedstrijd voor de heraanleg van het plein. Het concept van hun oorspronkelijke plannen - een verkeersvrij plein - wordt behouden. Alleen werden de plannen het voorbije jaar verfijnd na overleg met de buurt.
Volgens de huidige plannen, waarvoor het Gewest de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag net indiende, wordt het Schumanplein iets groener. "In het midden van het plein komt een luifel met een groen dak en er komen 37 bomen", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) aan BRUZZ.
Door de nabijheid van verschillende gebouwen van de Europese instellingen gelden er strikte veiligheidsnormen voor de herinrichting. Plantenbakken en lage muurtjes die als bankjes gebruikt kunnen worden, zullen de gebouwen van de Europese instellingen beschermen.
Voetgangerszone Schuman-Jubelpark
Nog belangrijker dan de esthetiek van het plein is dat het gedeelte tussen het Schumanplein en het Jubelpark een voetgangerszone wordt. Vandaag is het Schumanplein een rotonde met drie rijstroken.
Die rotonde verdwijnt. Auto's die van de Kortenberglaan komen behouden één rijstrook om de Archimedes- of de Wetstraat in te rijden. Rond het plein rijden zal voor privévervoer niet meer mogelijk zijn. Daarnaast komt er een busstrook - MIVB-bussen zullen het plein wel nog kunnen oversteken - en fietsers krijgen afgescheiden fietspaden.
'Ontmoetingsplek'
"Het verkeer zal wellicht vlotter doorstromen dan vandaag", aldus Smet. "Vandaag organiseren we onze eigen files op het Schumanplein, omdat de auto's van drie naar een anderhalve rijstrook gaan om de Wetstraat in te rijden. Dat zorgt voor opstoppingen."
De komende maanden zal het openbaar onderzoek lopen. Als alles goed loopt, zullen de werken in de tweede helft van 2020 van start gaan. Voor dit project is een budget van 7,78 miljoen euro voorzien. Voor de werken zelf zal Beliris verantwoordelijk zijn.
"Vandaag is het Schumanplein een dode plek", besluit Smet. "We gaan van dit plein een echte ontmoetingsplek maken waar het leven in de stad kan terugkomen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , heraanleg , Schumanplein , Beliris , Pascal Smet , Europese wijk
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.