Het nieuwe gemeentebestuur in Sint-Gillis wil de leefbaarheid van de Zuidwijk gevoelig verbeteren. “Wagens van bewoners worden nog toegelaten maar de snelheid wordt beperkt tot 10 kilometer per uur", kondigt de nieuwe schepen aan. In Hoog-Sint-Gillis gaat de parking op het Maurice Van Meenenplein op de schop.
Sint-Gillis gaat voor autoluwe Zuidwijk
In Sint-Gillis is de traditionele coalitie van socialisten en liberalen vervangen door een rood-groene meerderheid. De nieuwe schepen van Mobiliteit Catherine Morenville (Ecolo) wil vooral verplaatsingen te voet en met de fiets bevorderen, eerst en vooral in de Zuidwijk.
“We willen de openbare ruimte hertekenen met meer groene ruimte en speelhoeken”, vertelt ze in La Dernière Heure. “Wagens van bewoners worden nog toegelaten maar de snelheid wordt beperkt tot 10 kilometer per uur.”
Inspiratie uit Barcelona
Het gemeentebestuur haalt de mosterd in Barcelona, waar in 2016 het project Superblocks werd opgestart. In verschillende wijken werd het doorgaand verkeer drastisch beperkt tot enkele straten, waardoor heel wat ruimte vrijkwam voor ontmoetings- en ontspanningsplekken voor bewoners.
Een ander groot project voor deze legislatuur is het autovrij maken van het Maurice Van Meenenplein in Hoog-Sint-Gillis. Behalve tijdens de markt op maandag is het plein voor het gemeentehuis grotendeels ingenomen door parkeerplaatsen. “We willen de ruimte terug geven aan de buurtbewoners”, aldus Morenville. Onder het plein zou een grote fietsparking kunnen komen. Daarvoor is een studie opgestart.
Ook elders moeten er meer fietsparkings komen. Daarvoor wil de gemeente eigenaars van leegstaande gebouwen of winkels overtuigen om de verdieping op het gelijkvloers om te bouwen tot fietsenstalling.
Lees meer over: Sint-Gillis , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.