Vanaf 1 januari 2020 zal de gemeente Sint-Joost-ten-Node zelf hun parkeerbeleid en de controle daarop organiseren. Dat heeft het college in september beslist. Parkeercontroles in Sint-Joost worden momenteel gedaan door een privé-bedrijf.
Sint-Joost neemt parkeerbeleid vanaf 2020 in eigen handen
Dat bericht La Capitale.
Volgens de krant komt de beslissing er na verschillende analyses en overleg met gemeentes die hun eigen parkeerbeleid organiseren. Ook waren er gesprekken met de gewestelijke parkeerautoriteit Parking.Brussels over een eventuele overheveling van het beleid en de controle naar het gewestelijk niveau.
Uiteindelijk besloot de gemeenteraad om de controle bij de gemeente te houden. Volgens burgemeester Emir Kir (PS) is het zeer belangrijk dat “een gemeente volledige controle heeft over haar mobiliteitsbeleid”. “de internalisering van parkeercontrole met getraind personeel dat het van de gemeente territorium en zijn inwoners kent zal daartoe bijdragen.”
Good Move
Die beslissing kadert ook in de kritiek die burgemeester Emir Kir uitte op het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. De gemeente zal Good Move goedkeuren maar wil geen parkeerplaatsen schrappen, een integraal deel van het plan.
Sint-Joost heeft het laagste aantal parkeerplaatsen per inwoner: ongeveer 14 plaatsen per 100 inwoners. Volgens burgercollectief 120/0 is dat geen goed argument om geen plaatsen te schrappen: “Sint-Joost is terzelfdertijd de gemeente met het minste aantal auto’s per inwoner in het land: 185 auto’s per 1.000 inwoners.”
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , Emir Kir , Good Move , Good Move-plan , 1210/0 , Brussels Parking
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.