De lokale politie van de zone Brussel Noord (Evere/Schaarbeek/Sint-Joost-ten-Node) lanceerde eind 2018 een project om de snelheid van de automobilisten op een aantal belangrijke assen te doen dalen, en uit de cijfers van dat project blijkt dat ze daar ook in geslaagd is. Dat meldt de politie Brussel Noord woensdagavond.
Snelheidscontroles in politiezone Brussel Noord leiden tot lagere snelheden
In het kader van het project werden de radarploegen van de politiezone versterkt en de radarcontroles verhoogd. Dat leidde ertoe dat in de eerste 9 maanden van 2019 meer dan 12 miljoen voertuigen gecontroleerd werden, terwijl dat er in heel 2018 iets meer dan 10 miljoen waren.
Concreet controleerde de politie in Schaarbeek op de Helmetsesteenweg, de Koninklijke Sinte-Mariastraat, de Van Ooststraat, en op de Leuvensesteenweg. In Evere werd de Jules Bordetlaan als prioritaire as bepaald en in Sint-Joost-ten-Node de Koningsstraat. Daarnaast organiseerde de politie ook verschillende communicatiecampagnes en plaatste ze haar Lidar op die assen, om de zichtbaarheid van de snelheidscontroles te vergroten.
"We zien dat zowel de snelheid van 85 procent van de automobilisten als de gemiddelde snelheid op deze verschillende assen gedaald is", zegt korpschef Frédéric Dauphin. "Enkel op de Jules Bordetlaan daalden beide cijfers niet."Daar bedraagt de snelheid van 85 procent van de autobestuurders (V85) nog 64 kilometer per uur, terwijl er een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt.
Zone 30
Alhoewel de snelheden op de andere assen gedaald zijn, blijven de gemiddelde snelheden te hoog. Zo is de V85 op de Koninklijke Sint-Mariastraat 42 kilometer per uur (ondanks een daling van 12 kilometer per uur), terwijl die straat in een zone 30 ligt.
Ook op de Helmetsesteenweg - die ook in een zone 30 ligt - is de V85 nog 41 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid van alle bestuurders bedraagt er 32 kilometer per uur. Van alle prioritaire assen in een zone 30 daalde alleen de gemiddelde snelheid in de Van Ooststraat onder de 30.
'Gedragsverandering vergt tijd'
Ook de te hoge snelheden daalden, net als het aantal ongevallen met lichamelijk letsel, aldus nog de politie. Tussen 2018 en 2019 daalde het aantal ongevallen met lichamelijk letsel met 13 procent. "Dit project laat ons zien dat het met gerichte controles en communicatie mogelijk is om het gedrag van automobilisten te doen veranderen", zegt de korpschef.
"Toch dienen we vast te stellen dat als deze controles niet zichtbaar gemaakt worden, de gewenste gedragsverandering veel tijd vergt. Daarom zullen we onze inspanningen en onze communicatiecampagnes verder zetten om deze controles zichtbaar te houden."
Lees meer over: Evere , Schaarbeek , Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , politiezone brussel noord , snelheidscontrole
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.