De Nederlandse spoorwegmaatschappij Arriva heeft vrijdag een aanvraag ingediend bij de Nederlandse autoriteiten om een aantal extra treinverbindingen aan te bieden. Ze wil onder meer vanaf 2027 vanuit Den Haag of Amsterdam treinen naar Antwerpen, Brussel en Brussels Airport laten rijden.
Spoorwegmaatschappij Arriva doet aanvraag om te rijden tussen Nederland en Brussel
Arriva hoopt vanaf 2026 de kans te krijgen 26 spoortrajecten te bedienen waar nu nog treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) rijden. Het bedrijf doet een aanvraag bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) "voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen" door de Nederlandse regering om het hoofdrailnet tot 2033 onderhands te gunnen aan NS.
Net als andere vervoerders verzet Arriva zich tegen een monopolie van NS op het hoofdspoornetwerk in Nederland. Ze dreigden al met juridische stappen als de nieuwe gunning toch wordt afgeklopt. Ook de Europese Commissie riep Nederland op zich te houden aan de regels voor de gunning van openbaarvervoercontracten.
Vanaf 2027
Arriva zou dus ook vanuit Nederland naar België willen sporen vanaf 2027, met haltes in Antwerpen, Brussel en Brussels Airport. De luchthaven is daar voorstander van. "Het is interessant omdat we alternatieven willen promoten voor korte vluchten, zoals tussen Amsterdam en Brussel. Die afstand met de trein afleggen zonder overstappen, is erg goed voor de reizigers," aldus woordvoerster Nathalie Pierard.
Brussels Airport spreekt ook nog met hst-maatschappij Eurostar over een terugkeer van de Thalys-treinen naar de luchthaven, maar die onderhandelingen hebben nog geen resultaat opgeleverd. De Belgische spoorwegbeheerder Infrabel wijst erop dat er verschillende stappen nodig zijn om een vergunning te krijgen voor ritten in België. Het treinmaterieel moet onder meer aangepast zijn en voldoen aan de Belgische veiligheidsnormen.
Lees meer over: Mobiliteit , arriva , spoorwegen , NMBS