De MIVB-bussen zullen in de toekomst niet meer door de voetgangerszone rijden tussen de Verversstraat en Fontainas. Dat is veiliger, coherenter met de rest van de zone en vermijdt ook dat het wegdek voortdurend moet vervangen worden.
Stad bant bussen volledig uit voetgangerszone
Toen de voetgangerszone op de centrale lanen werd aangelegd, zat er minstens één ongerijmdheid in het plan. Het meest zuidelijke deel van de zone, tussen Verversstraat en Fontainas, zou toch nog auto’s krijgen over één rijstrook.
Vorig jaar werd die situatie dan wel afgeschaft, de MIVB-bussen bleven de zone wel nog gebruiken. Dat leidde tot zware beschadigingen aan het wegdek, dat her en der ook al opnieuw moest aangelegd worden.
Het Brusselse schepencollege gaat nu een stap verder en beslist dat de bussen helemaal geweerd worden uit de voetgangerszone. “Na overleg met de MIVB, de lokale handelaars en de brandweer hebben we besloten om bus 48 langs de Zuidstraat te leiden,” legt schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) uit. De bus neemt dat traject vandaag al tijdelijk door werken en dat zorgt niet voor grote problemen.” Enkel op het korte stukje tussen Plattesteen en Verversstraat zal bus 95 nog even verschijnen, voor een korte lus.
"We werken wel degelijk aan een autoluwere Vijfhoek"
De bussen verdwijnen om drie redenen. “Zonder bussen is het ten eerste aangenamer en kan je beter genieten van de zone,” legt Dhondt uit. “Verder is het veiliger. De MIVB-chauffeurs moesten nu erg voorzichtig rijden, want er konden evengoed spelende kinderen op het traject zijn.” Ook de technische perikelen met het wegdek speelden een rol. Draaiende bussen en blauwe steen bleek geen goede combinatie.
De aanpassing betekent een nieuwe stap naar minder auto’s in het centrum. Eerder werd ook al beslist om het Brouckèreplein autovrij te maken, op lokaal verkeer ter hoogte van hotel Metropole na. De Stad maakte ook de Olivetenhof en de Kolenmarkt autovrij. “En met de autovrije Sint-Katelijnestraat legden we de link tussen de voetgangerszone en de Vismarkt,” zegt Dhondt.
Kritiek
De schepen kreeg afgelopen week nog kritiek van het collectief Filter Café Filtré, omdat er de voorbije drie jaar niet veranderde in de verkeerssituatie in de Vlaamsesteenweg, waar de acties van het burgercollectief startten. “Maar we werken wel degelijk aan een autoluwere Vijfhoek, dat tonen de wijzigingen aan de voetgangerszone ook.”
Voor de Vlaamsesteenweg heeft de Stad ondertussen een voorstel klaar om er een echte schoolstraat van te maken. Dhondt wil dat plan nog voor het zomerreces voorleggen aan de buurt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , voetgangerszone , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.