1803 Voetgangerszone 2022-20 (C) Bart Dewaele 1803 Voetgangerszone 2022-20 (C) Bart Dewaele

Stad Brussel onderzoekt strengere regels voor fietsers in de voetgangerszone

© BRUZZ
09/11/2023

De Stad Brussel denkt erover na de regels voor fietsers in de voetgangerszone aan te scherpen. Naar het voorbeeld van Gent en Leuven zou op bepaalde delen niet langer mogen gefietst worden op drukke tijdstippen. Concreet zijn de plannen nog niet, maar het kabinet van Mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) geeft aan de mogelijke pistes te onderzoeken. “We merken dat oudere voetgangers zich steeds onveiliger voelen door roekeloos fietsgedrag."

Het aantal fietsers in Brussel zit duidelijk in de lift. Vorige week sprak Brussel Mobiliteit nog over een recordaantal. De telpalen van de gewestelijke instantie registreerden toen de tien miljoenste fietsbeweging, een stijging van een half miljoen vergeleken met 2022. Die toename zorgt in bepaalde delen van de stad ook voor problemen, met name in de voetgangerszones in het centrum.

Onveiligheidsgevoel

“We merken dat de voetgangerszone aan de Beurs een groot succes is”, zegt Bart Dhondt (Groen), Brussels schepen van Mobiliteit. “Het is er echt op de koppen lopen op bepaalde momenten. Een goede zaak, maar die drukte kan wel leiden tot conflicten tussen voetgangers en fietsers. Roekeloos fietsgedrag, of personen met een snelle, elektrische fiets, creëren regelmatig een onveiligheidsgevoel bij ouderen of kleine kinderen."

Zeker onder de oudere bevolking ziet Dhondt, het aantal klachten over roekeloze fietsers stijgen. "We willen dat de voetgangerszone veilig en toegankelijk is voor iedereen. Daarom bekijken we welke maatregelen we kunnen treffen, om ervoor te zorgen dat het zo blijft.”

Wandeltempo

Brussel is niet de eerste stad in ons land die nadenkt over strengere regelgeving. In Leuven mag er bijvoorbeeld niet gefietst worden in winkel- en wandelstraten zoals de Muntstraat en de Boekhandelstraat. En ook in Gent is dat het geval. In de drukste winkel-, wandel-, en horecastraten, worden uitsluitend voetgangers toegelaten tussen 11 uur en 18 uur. In het buitenland kondigde Lille dan weer recent beperkende maatregelen aan voor fietsers in de voetgangerszones.

Momenteel geldt in de Brusselse voetgangerszone de regel dat fietsers hun snelheid aan het wandeltempo moeten aanpassen. “Maar we merken dat die niet altijd wordt nageleefd”, gaat Dhondt verder. “Ook de handhaving ervan is niet evident. We kunnen moeilijk overal politieagenten zetten, die hebben ook andere prioriteiten. Gelijk welke regelgeving zal pas nageleefd worden, indien er een veilig, vlot en comfortabel alternatief is voor de fietsers. Zo zullen ze automatisch de drukke plekken op de voetgangerszone vermijden."

Alternatieve routes

Volgens Dhondt wordt er nagedacht om, net zoals in Gent, fietsen in specifieke zones te verbieden op drukke tijdstippen. Waar precies wordt momenteel onderzocht. "De voetgangerszone is dan ook heel groot, ze strekt zich uit van het Centraal Station tot aan de Beurs, en recent kwam ook de Sint-Katelijnestraat erbij. Bepalen waar de fietsvrije zones zouden komen, vraagt dus wel wat denkwerk. Ook de tijdstippen moeten we nog vastleggen. ’s Ochtends zien we bijvoorbeeld weinig problemen tussen voetgangers en fietsers in de voetgangerszone. Het is pas later op de dag dat er conflicten plaatsvinden.”

Ook alternatieve routes voor fietsers worden onderzocht. Zo zouden die bijvoorbeeld de Lakensestraat kunnen gebruiken voor verplaatsingen, om de massa in de voetgangerszone te omzeilen op drukke momenten. Dhondt: "De Lakensetraat wordt een fietsstraat. Eens de werken volledig achter de rug zijn, kunnen we evalueren of dat een comfortabel en veilig alternatief is, of dat er eventueel nog bijkomende maatregelen nodig zijn."

Wanneer de eerste maatregelen doorgevoerd worden, is voorlopig nog onduidelijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni