Er zullen straks opnieuw auto’s rijden in de voetgangerszone tussen Verversstraat en Fontainas. De Stad wil zo vermijden dat het verkeer te ver moeten omrijden tijdens werken aan het kruispunt Anspachlaan/Verversstraat. De maatregel is tijdelijk, maar dreigt wel het wegdek te vernielen en de onduidelijkheid rond dat stuk piétonnier te vergroten.
Stad opent deel voetgangerszone tijdelijk opnieuw voor auto's
Wat voorafging: het deel van de Anspachlaan tussen Fontainas en de Verversstraat kreeg vorig jaar een remake in de geest van de rest van de voetgangerszone: groene plantsoenen, rustplekken en een heraanleg van het wegdek van gevel tot gevel in natuursteen. Alleen mocht het autoverkeer er van het vorige rood-blauwe stadsbestuur wel nog door in een richting (naar Fontainas).
De nieuwe schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Bart Dhondt (Groen) kondigde in maart aan dat het bewuste deel helemaal autovrij wordt, met uitzondering van het busverkeer. De vorige situatie noemde hij incoherent. Er volgde een chaotische fase met uitstel en verwarrende verkeersborden, maar sinds april heeft de zone nu wel haar definitieve plooi.
Amper drie maanden later gooit het stadsbestuur het roer echter weer om. Vanaf midden augustus wordt de zone opnieuw een woonerf, verneemt onze redactie uit verschillende bronnen. Het gaat om een beslissing van burgemeester en wijkbewoner Philippe Close, die bevoegd is voor de heraanleg van de centrale lanen, bevestigt zijn kabinet.
De maatregel komt er omwille van werken aan het kruispunt Verversstraat/Anspachlaan. Het stadsbestuur wil vermijden dat de plek helemaal afgesneden wordt van het autoverkeer tijdens de heraanleg van het kruispunt.
De situatie zou minstens drie maanden duren, weet een goed ingelichte bron.
Stukgereden na minder dan een jaar
De beslissing werpt vraagtekens op. Zo is het wegdek van de voetgangerszone helemaal niet berekend op een constante verkeersstroom en al helemaal niet op een grote hoeveelheid zware voertuigen. Dat bleek ook al aan het de Brouckèreplein, waar de stenen minder dan een jaar na de aanleg al losliggen.
"De Stad geeft de indruk dat alles kan aangepast worden als er maar druk komt van bijvoorbeeld handelaars."
Daarnaast is er ook duidelijkheid nodig over de marsrichting, vindt Tim Cassiers van stadsvereniging Bral. "Nu geeft de Stad de indruk dat alles nog wel kan worden veranderd onder druk van bijvoorbeeld handelaars. Het is tijd om met het nieuwe circulatieplan te tonen in welke richting het nu eigenlijk gaat."
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Bart Dhondt wou niet reageren op onze vraag om toelichting.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , voetgangerszone , Bart Dhondt , Philippe Close
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.