Tijdens het eerste semester van 2023 zal Brussel Mobiliteit werken in de Baljuw- en Vleurgattunnels om de structuur van het kunstwerk te verstevigen. Zo meldt het agentschap donderdag.
Structuur van Baljuw- en Vleurgattunnel wordt versterkt
Binnen het meerjarig investeringsprogramma voor de Brusselse tunnels was de renovatie van het dak van de Baljuw- en de Vleurgattunnel voorzien voor 2022-2024. Uit de analyses, diagnoses en stabiliteitsstudies die sinds 2017 uitgevoerd zijn, bleken verschillende ankerkoppen van de voorspankabels van de daken sporen van corrosie te vertonen.
Corrosie
De Baljuw- en de Vleurgattunnel zijn de enige Brusselse tunnels die gebouwd werden volgens een specifieke techniek, namelijk een bijzonder dunne dakplaat, waarvan de stabiliteit verzekerd wordt door de spanning van voorspanningskabels. De laatste aanvullende inspecties in 2022 toonden aan dat de corrosie terrein wint.
Brussel Mobiliteit zal daarom bijkomende maatregelen nemen om de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren. Concreet worden stuttingen geplaatst in de tunnels om het dak van binnenuit te verstevigen. Deze werkzaamheden zijn voor beide tunnels gepland in het eerste semester 2023. Ze worden gefaseerd uitgevoerd en gespreid over enkele weken om in elke rijrichting een geschikte verkeerscapaciteit te handhaven. Momenteel worden verschillende mobiliteitsscenario's besproken met de betrokken gemeenten en politiezones.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Baljuwtunnel , Vleurgattunnel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.