De bussen van lijn 95 rijden zich geregeld vast in het verkeer. Daarom worden nu verschillende alternatieven onderzocht, waaronder een tramlijn in eigen bedding.
Studie naar vertramming van buslijn 95
Met bijna 26.000 reizigers per dag is lijn 95, na lijn 71, de drukste van het MIVB-net. In de spits rijdt er elke vijf minuten een gelede bus (ook wel: harmonicabus) langs het traject van 9,4 km: van het stadscentrum naar Watermaal-Bosvoorde, en dit via het Luxemburgplein, de Kroonlaan, het station van Etterbeek, het kerkhof van Elsene en het Keymplein.
Op bepaalde delen van haar traject heeft de lijn te kampen met verkeersopstoppingen. Daarom bestudeert de MIVB verschillende mogelijkheden om deze verbinding verder te verbeteren.
Tram in eigen bedding
Eén daarvan is de omvorming van de lijn tot een hoogwaardige tramlijn die in eigen bedding van het centrum naar het zuidoosten van het gewest en de universiteitscampussen loopt. Dat zal niet overal even eenvoudig zijn, denk aan de relatief smalle Kroonlaan. "Maar dat hoeft niet exact hetzelfde traject te zijn," zegt MIVB-woordvoerder An Van hamme, "al is het te vroeg om vooruit te lopen op de feiten - daartoe dient net die studie."
De tracéstudie voor de nieuwe tramlijn begon op maandag 14 november. Tegen de tweede helft van volgend jaar moet de studie klaar zijn.
Liberaal verzet
Een tiental jaar geleden waren er gelijkaardige plannen voor buslijn 71, maar die ketsten af op verzet van de gemeente Elsene. Lijn 95 loopt ook voor een groot stuk door de gemeente, maar ondertussen is het bestuur in Elsene wel veranderd: van een rood-blauwe naar een groen-rode coalitie.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , vertramming , buslijn 95 , MIVB , Elsene