Hogesnelheidstreinoperator Thalys viert vandaag de 25e verjaardag van de verbinding met Duitsland. Op 14 december 1997 vertrok de eerste Thalys-trein vanuit Parijs, via Brussel, naar Aken en Keulen. Sindsdien werden er meer dan 20 miljoen reizigers van en naar Duitsland vervoerd, zegt Thalys.
Thalys spoort 25 jaar tussen Brussel en Duitsland
Thalys, met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS als aandeelhouder, werd in 1996 opgericht. Bij de opstart werd Parijs verbonden met Brussel en Amsterdam, eind 1997 volgde dan een uitbreiding richting Duitsland. Momenteel zijn er tot vijf verbindingen per dag tussen Brussel en Keulen (in iets minder dan 2 uur), een aantal treinen rijden verder naar Düsseldorf, Duisburg, Essen en Dortmund.
Intussen is Thalys gefuseerd met Eurostar, dat hogesnelheidstreinen uitbaat tussen Londen en het Europese vasteland. De overkoepelende holding is voor 18,5 procent in handen van de NMBS; de Franse operator SNCF is meerderheidsaandeelhouder. De merknaam Thalys zal in de loop van 2023 verdwijnen.
Thalys is niet de enige hogesnelheidstrein tussen België en Duitsland. Ook ICE, onderdeel van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, verbindt beide landen per spoor met elkaar. ICE viert morgen de 20e verjaardag van de opstart van de verbinding Brussel-Frankfurt, in samenwerking met de NMBS. De Duitse hst's vervoerden in die periode meer dan 10 miljoen reizigers, zo werd onlangs gezegd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , thalys , Duitsland , NMBS