Vijf jaar na de installatie van de camera's zou de trajectcontrole in de Annie Cordy-tunnel binnenkort dan toch eindelijk van start kunnen gaan. Brussel Mobiliteit gaat in september het overleg over de trajectcontrole hervatten. In de vorige legislatuur, voor de start van de renovatie van de toenmalige Leopold II-tunnel, lagen de gemeenten Koekelberg en Molenbeek dwars in het dossier.
Trajectcontrole in Annie Cordy-tunnel binnenkort weer op tafel
De Annie Cordy-tunnel is de langste autotunnel van het land. In de vorige legislatuur, in 2017, probeerde toenmalig staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) al een trajectcontrole te installeren in de tunnel. De camera's hingen er al, maar toenmalig burgemeester van Koekelberg Philippe Pivin (MR) lag dwars. Pivin wilde de snelheidslimiet in de tunnel opnieuw verhogen naar 70 kilometer per uur, en net zoals zijn toenmalige collega in Molenbeek Françoise Schepmans (MR) vond hij dat hun politiezone over te weinig middelen beschikte om boetes na de trajectcontrole te kunnen verwerken.
De gemeenten argumenteerden ook dat de trajectcontrole geen zin had met de renovatiewerken in de tunnel in het vooruitzicht. Een redelijk argument, laat het kabinet van huidig mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) weten. "Bij een trajectcontrole wordt alles heel precies afgesteld. Als de omstandigheden veranderen, is de controle niet langer wettelijk."
Politieke blokkade voorbij
Intussen zijn de werken achter de rug en is de vernieuwde tunnel ingehuldigd. Vanaf september probeert Brussel Mobiliteit het protocolakkoord door alle betrokken partijen te laten ondertekenen. "Er is geen politieke blokkade meer, want de behandeling van de boetes is intussen geregionaliseerd", zegt het kabinet-Van den Brandt aan L'Echo.
Intussen is er in beide gemeenten een nieuw schepencollege, voorgezeten door de socialistische burgemeesters Ahmed Laaouej en Catherine Moureaux. Die laatste laat aan de krant weten dat er geen principiële bezwaren meer zijn tegen de trajectcontrole, en ook in Koekelberg staan de neuzen intussen dezelfde kant op. "De gemeente gaat een constructieve houding aannemen (...) Het is zeker niet onze bedoeling om een dergelijk project te blokkeren", klinkt het bij mobiliteitsschepen Marie Bijnens (Groen).
Naleven snelheidsbeperkingen
De trajectcontrole zou dan in 2023 effectief van start kunnen gaan. Er zijn intussen zeven trajectcontroles op het grondgebied van het gewest.
Brussel Mobiliteit maakt donderdag nog bekend dat verlaging van de gemiddelde snelheid die de zone 30 met zich meebrengt, in 2022 bevestigd wordt. De daling is, net zoals in 2021, zichtbaar op zowel wegen waar 30 als 50 kilometer per uur de maximumsnelheid is. De gegevens werden vastgesteld via snelheidscontroles met lidar-flitspalen. De verlaging van de snelheid heeft geen gevolgen voor de totale reistijd van de gebruikers.
Snelheids- en trajectcontroles blijken erg doeltreffend voor het naleven van de verkeersregels. De trajectcontrole op de Gentsesteenweg tussen de Selliers de Moranvillelaan en het Schweitzerplein, die in mei werd geïnstalleerd, zorgde er bijvoorbeeld na een maand al voor dat liefst 99 procent van de gebruikers zich voortaan aan de snelheidsbeperking hield.
Lees meer over: Koekelberg , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.