| Auto's stoppen aan de 'podiumhalte' om uit te laden, of rijden tussen de voetgangers door de tram voorbij

Tramhalte die auto's in put doet vallen wordt vervangen

LG
© BRUZZ
02/03/2022

Sinds maart 2021 kunnen tramreizigers in de Stad Brussel op- en afstappen aan de vernieuwde halte Jules de Trooz op de Koninginnelaan. Ze moeten daarbij wel opletten om niet te worden aangereden door voorbijrijdende auto's op de zogenaamde podiumhalte. De MIVB wil de halte op termijn weghalen en samenvoegen met halte Masui.

Reizigers die regelmatig op tram 3, 93 of 62 stappen, hebben wellicht de veranderde verkeerssituatie al opgemerkt aan de halte Jules de Trooz op de Koninginnelaan. De tramhalte werd bij de heraanleg van de omgeving omgevormd tot een innovatieve 'podiumhalte' waarbij de rijweg voor auto's tussen de wachtruimte en de tramrails ligt.

Ter hoogte van de halte zakken de tramsporen onder het niveau van de rijweg. De wachtruimte op de stoep ligt op hetzelfde niveau als de rijweg, waardoor instappen in de tram dan in principe kan zonder niveauverschillen. Bij andere tramhaltes zonder perron langs de sporen (zoals op de Koningsstraat in het stadscentrum) is er wel een niveauverschil.

Contra-intuïtief

Dat voelt voor veel gebruikers onlogisch aan, want de inrichting doet uitschijnen dat ze ook op de rijweg kunnen wachten op de tram. Ze worden er echter voortdurend geconfronteerd met toeterende wagens en rinkelende fietsers, die niet begrijpen waarom de tramreizigers pal voor hun voertuig stil blijven staan.

De huidige haltes aan Jules De Trooz

Ook voor de aanwezige chauffeurs voelt de situatie erg contra-intuïtief aan. Handelaars in de buurt getuigen over wagens die regelmatig van de verhoogde inrichting 'vallen'. We horen ook getuigenissen van mensen die aangereden zijn aan de halte. Vooral 's avonds rijden chauffeurs aan zeer hoge snelheden voorbij geschrokken tramreizigers.

Nieuwe halte Masui

De situatie is niet ideaal, bevestigt vervoersmaatschappij MIVB. Er werd al extra signalisatie aangebracht om de situatie te helpen verduidelijken. Op langere termijn zal de halte waarschijnlijk weer verdwijnen, laat de MIVB weten. Afgelopen februari werd een bouwaanvraag ingediend om van de haltes Jules de Trooz en Masui iets verderop één halte te maken. Die aanvraag wordt binnenkort bekeken door Brussel Mobiliteit.

Als het verkeer het toelaat, zal de 'podiumhalte' volgens de nieuwe bouwaanvraag weer verdwijnen. Een nieuwe 'zandloperhalte' zou dan ter hoogte van het net aangelegde Zennepark komen. Dat betekent een halte waarbij bedding en rijweg samengevoegd worden, om een breder perron te kunnen aanleggen. Verkeerslichten moeten trams voorrang geven. Het eerste voorbeeld daarvan ligt op de Rogierlaan in Schaarbeek.

Binnenkort volgt een openbaar onderzoek dat duidelijkheid moet brengen over de toekomst van de halte in de Koninginnelaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Jules de Trooz , MIVB , botsing , tramhalte , Koninginnelaan , podiumhalte , zandloperhalte

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni