Van de Hallepoort tot Sainctelette is het een opeenvolging van 'zwarte punten', klinkt de kritiek van een zestigtal deelnemers aan 'Picnic the Bridge'. Ze spreken over "een enorme autodruk, verkeersagressie, ongezonde lucht, lawaaihinder, en een schrijnend tekort aan groene ruimten."
Tweede 'Picnic the Bridge' vraagt alternatief voor brug Vlaamsepoort
Een zestigtal handelaars, verenigingen en scholen kwam zondag samen op de brug onder de noemer 'Picnic the Bridge'. Ze vragen daarmee om een herinrichting van de weg: een autoluwe of zelfs helemaal autovrije brug. Hun actie is een knipoog naar 'Picnic the Streets' van tien jaar geleden. Die actie gaf uiteindelijk de aanzet tot de voetgangerszone.
Volgens nationaal Groen-voorzitster Nadia Naji uit Molenbeek is een autoluwe brug mogelijk als dat als beste optie volgt uit een analyse. Daarvoor zouden meerdere opties onderzocht moeten worden, waarvan een autoluwe brug er één is. "Dat is voor mij zeker één van de pistes."
Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid in de Stad Brussel Els Ampe (Open VLD) ziet het minder zitten: "Ik zou dat vandaag zeker niet doen, met de recente ervaring met de circulatieplannen." Volgens haar zou de uitbreiding van het metronetwerk meer auto's van de weg halen dan door extra autoluwe wegen in te voeren.
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Politiek , Milieu , Picnic The Bridge