Valideren met een MOBIB-kaart op het netwerk van de MIVB voor openbaar vervoer in Brussel

| Valideren met een MOBIB-kaart op het netwerk van de MIVB voor openbaar vervoer in Brussel.

Twijfels over meer bevoegdheden voor MIVB-controleurs

JP
© BRUZZ
30/06/2023

Het voorstel van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om MIVB-controleurs meer mogelijkheden te geven om overlast aan te pakken op het MIVB-netwerk, roept veel vragen op in de plenaire vergadering van het Brussels parlement. Parlementsleden vragen zich af of een boete uitdelen wel effectief is in het geval van daklozen of druggebruikers die overlast veroorzaken in stations of in de metro.

De recente plannen om MIVB-controleurs meer bevoegdeden te geven heeft zowel voor- als tegenstanders. In die plannen mogen controleurs tot 15 meter buiten de MIVB-infrastructuur boetes uitdelen en werd de lijst met overtredingen flink uitgebreid.

Tot die overtredingen behoren onder andere eten in de wagons, spelen van muziek, spuwen, het gebruik van alcohol en drugs, en het dragen van een 'grote rugzak'. Vooral die laatste maatregel lokte heel wat reacties uit. Maar minister Van Den Brandt benadrukt opnieuw dat de maatregel alleen geldt voor overlastgevend gedrag. Een grote rugzak bij zich dragen geeft niet per definitie reden tot een boete.

Brussels parlementslid Els Rochette (one.brussels) wijst erop dat boetes uitschrijven aan een drugverslaafde of dakloze persoon weinig zin heeft. Ze pleit voor de aanwerving van sociaal werkers in plaats van meer mensen boetes te laten uitschrijven.

Ook Brussels parlementslid Cieltje Van Achter van oppositiepartij N-VA vraagt zich af of de maatregelen voldoende zijn om de veiligheid in het metroverkeer te garanderen. Ze zou liever een zero tolerance invoeren: "We aanvaarden geen drugs op het openbaar vervoer."

'Samenwerken met partnerorganisaties'

In een reactie zegt Van Den Brandt dat de huidige juridische regelgeving uit 2016 voor controleurs te vaag was, waardoor overlast op het netwerk niet altijd kan worden aangepakt. Het nieuwe juridische kader moet de stations veiliger maken en controleurs meer autoriteit geven om de orde te handhaven.

Ook laat ze weten dat de repressieve maatregelen gepaard gaan met preventieve oplossingen en samenwerkingen met de politie en de sociale sector, onder andere via het project Sublink. Ze benadrukt het belang van de samenwerking met partnerorganisaties, "want dakloosheid en verslaving overstijgen de bevoegdheid van de MIVB."

Ter herinnering: het controlepersoneel van de MIVB kon al processen-verbaal en boetes uitschrijven, en het ontwerpbesluit specificeert en verbetert slechts bepaalde procedureregels. Dat besluit werd op 15 juni goedgekeurd door de Brusselse regering in eerste lezing. Dit najaar zal een tweede lezing volgen, waarna het vernieuwde kader naar verwachting nog deze legislatuur in werking zal treden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , MIVB , drugsproblematiek , Els Rochette , Cieltje Van Achter

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni