| Een vernielde Jumpfiets.

Uber-fietsen weg uit vier gemeenten: 'Te veel vandalisme en agressie'

Kris Hendrickx
04/09/2019

Uber haalde zijn elektrische Jump-deelfietsen helemaal of gedeeltelijk weg uit Anderlecht, Koekelberg, Molenbeek en Laken, verneemt onze redactie. “We kunnen de veiligheid van ons team en onze fietsen niet garanderen”. Gebruikers die de fiets buiten het kleiner geworden gebied parkeren, riskeren een boete.

Uber breidde het gebied waarin de fluorode Jump-fietsen opereerden in juli nog uit naar (delen van) Anderlecht, Koekelberg, Molenbeek en Laken. Maar die zet brak het bedrijf zuur op, zo blijkt uit een brief aan de betrokken gemeentebesturen die we inkeken.

In het schrijven legt het bedrijf uit dat er vier keer zoveel vandalisme wordt vastgesteld in de betrokken zone. Het gaat dan vooral over sloten die opengebroken worden om gratis met de voertuigen te rijden. In die korte tijd verdwenen er ook 30 fietsen in het betrokken gebied. Dankzij de hulp van de politie werden de meeste van die vehikels wel teruggevonden.

Maar de perikelen van het bedrijf beperken zich niet tot vandalisme. De onderhoudsteams zijn ook het mikpunt van agressie.

'Een teamlid werd belaagd omdat hij een vernielde fiets wou laten repareren en moest naar het ziekenhuis.'

Uber-Jump in een brief aan de betrokken gemeenten

“Een paar weken geleden werd een teamlid belaagd in Molenbeek omdat hij vroeg een vernielde fiets te laten repareren,” schrijft Uber. “De man moest opgenomen worden in het ziekenhuis. Andere teamleden geven aan bang te zijn om in deze omgeving te werken.”

Chaos

De onderneming deelt in de brief mee dat het zijn fietsen daarom al vanaf 23 augustus terugtrekt. Een blik op de app leert nochtans dat er nog heel wat Jump-fietsen in het betrokken gebied staan.

De situatie voor de gebruikers kan ondertussen op zijn minst chaotisch worden genoemd. In de app kunnen die op dit moment immers niet meer zien binnen welke grenzen ze de fietsen moeten parkeren, terwijl de zone net kleiner werd. In principe riskeren ze daardoor fikse boetes, zonder over solide info te beschikken. Alvast één collega-journalist betaalde zo 35 euro extra voor een traject dat een dag eerder nog binnen het servicegebied lag.

Drogreden

Molenbeeks schepen Jef Van Damme (SP.A), die Uber in juni overtuigde om uit te breiden naar zijn gemeente, heeft zo zijn twijfels over de motivatie die het bedrijf opgeeft. “Dit kan ook een drogreden zijn. Misschien is de beslissing ingegeven door commerciële motieven en leveren de fietsen gewoon minder op in die uitbreidingswijken.”

Van Damme vindt dat de stap van Uber meteen het risico toont van commerciële aanbieders van deelsystemen. “Van de ene dag op de andere kunnen die weg zijn. Dat is geen solide basis voor een mobiliteitsbeleid. We kregen ook helemaal geen tijd om te reageren als gemeentebestuur. Uber wachtte zelfs geen vergadering af om te beslissen.”

Uber laat de deur ondertussen op een kier. Het bedrijf vraagt overleg met de betrokken gemeenten en Brussel Mobiliteit en sluit een terugkeer niet uit.

Felyx

Ook het deelplatform voor elektrische scooters Felyx besliste in juni al om zich terug te trekken uit twee zones, te weten Laken en het Atomium. "Die beslissing kwam er nadat er teveel vandalisme werd vastgesteld tegen onze scooters", zegt de woordvoerder aan La Libre. Het ging dan om ontbrekende helmen, gebroken spiegels en bumpers, algemene beschadigingen enzovoort. "Jammer, want onze scooters werden toeristen gebruikt die het Atomium en Mini-Europa wilden bezoeken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , JUMP , Uber

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni