De Ukkelse schepen Marc Cools (MR) wil de werken van Infrabel langs spoorlijn 26 laten stilleggen, na klachten van omwonenden. Infrabel, die de werken uitvoert, zou te veel en te jonge bomen kappen, wat in strijd is met de vergunning. Infrabel excuseert zich, maar stipt wel aan dat de werken noodzakelijk zijn en dus door zullen gaan.
Ukkel in de clinch met Infrabel over spoorwerken
Volgens de vergunning mochten jonge en kleine bomen niet sneuvelen langs de lijn, maar arbeiders zouden toch duchtig gesnoeid hebben.
Dat was niet naar de zin van enkele buurtbewoners van de spoorlijn en van Ukkels schepen van stedenbouw Marc Cools (MR). Hij stuurde een inspectiedienst op de arbeiders af en liet de werken stilleggen.
Volgens de krant La Libre Belgique is het niet de eerste keer dat het tot een aanvaring komt tussen de overheid en spoorwegbeheerder Infrabel.
Eerder stuurde het Gewest al een boete naar Infrabel voor gelijkaardige redenen. Ook toen werden te veel bomen onreglementair gerooid langs een spoorlijn.
Mea culpa
“We begrijpen de vragen en klachten hierover,” zegt Fréderic Petit van Infrabel in een reactie aan BRUZZ. “Wij houden sowieso rekening met het milieu en de omwonenden, maar die werken zijn nodig omwille van de veiligheid. We moeten vermijden dat er takken op de sporen of op de bovenleiding terechtkomen.”
Dat er ook jongere bomen gekapt worden dan toegelaten, is een spijtig gevolg van de steile helling waarop de werken gebeuren, aldus Petit. De oudere, grotere bomen komen daardoor terecht op de jongere bomen die zo schade oplopen.
Infrabel biedt haar excuses aan, maar ondanks die mea culpa kan er van een stilleggen van de werken geen sprake zijn. Die gaan door zoals gepland, aldus Petit.
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit , Marc Cools , Sint-Job
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.