De gemeente Ukkel vindt dat ze niet wordt gehoord over de toekomst van het Ter Kamerenbos. Als de Stad Brussel haar voorkeursscenario voor een autoluw bos erdoor duwt, wil de gemeente naar de rechter stappen.
Ukkel dreigt met juridische stappen tegen autoluw Ter Kamerenbos
Het Ter Kamerenbos beroert nu al enkele maanden de gemoederen. Ter herinnering: het bos, dat volledig op het grondgebied van de Stad Brussel ligt, was voor de coronacrisis grotendeels toegankelijk voor het autoverkeer. Tijdens de eerste fase van de pandemie besloot de Stad het bos helemaal af te sluiten voor het autoverkeer, om zo meer plaats te geven aan fietsers en voetgangers. Later werd het noordelijke deel van het bos toch opengesteld voor het autoverkeer.
De hamvraag is sindsdien voor welk definitief scenario de Stad zal kiezen in de toekomst. De voorbije maanden bleek dat het Brusselse stadsbestuur een voorkeur heeft voor een bos dat de auto grotendeels weert. Enkel de Dianalaan in het noorden zou in twee richtingen toegankelijk zijn voor auto’s. In het zuiden zou MIVB-bus 41 nog over de Bosvoordelaan mogen rijden.
"Er is groen genoeg. Vlak naast het bos liggen 5.000 hectare Zoniënwoud."
De gemeente Ukkel bevestigt dat het genoemde scenario het enige is dat de Stad Brussel tijdens de laatste vergadering op 5 augustus naar voor schoof. In La Libre dreigt burgemeester Boris Dilliès (MR) daarom met gerechtelijke stappen. Hij bevestigt dat ook aan onze redactie. “Het schepencollege heeft een advocaat onder de arm genomen die nu onderzoekt welke stappen we kunnen nemen.”
Dilliès heeft het gevoel dat de Stad Brussel hem voor voldongen feiten wil stellen. “Er is nog wel een vergadering op 2 september, maar aangezien de test al op 15 september moet beginnen, maak ik me niet veel illusies.”
Europese school
De Ukkelse burgemeester, die een coalitie met Ecolo, Open VLD en CDH leidt in zijn gemeente, vreest dat de groeiende verkeersstroom in september voor grote chaos en overlast zal zorgen rond het bos. “Alleen al de Europese school is goed voor 4.000 leerlingen!”
Hij wijst er ook op dat het bos op weekdagen helemaal niet zoveel wordt gebruikt door voetgangers en fietsers. “Bovendien is er groen genoeg. Het Zoniënwoud vlak naast het Ter Kamerenbos telt nog eens 5.000 hectare groen.”
Dilliès pleit voor een scenario waarbij het autoverkeer niet enkel de Dianalaan mag gebruiken, maar ook het zuidelijke verlengstuk over de Panoramalaan en de Groenendaalselaan. Als dat niet kan wil de MR-politicus dat op zijn minst de Bosvoordselaan in het zuiden wordt geopend voor het autoverkeer.
De Stad Brussel wil niet reageren op de uitlatingen van de Ukkelse burgemeester. Burgemeester Philippe Close (PS) laat enkel weten dat andere gemeenten als Elsene en Watermaal-Bosvoorde het plan van de Stad wél genegen zijn.
Onderstaand plan geeft het voorkeursscenario van de Stad weer:
Lees meer over: Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , Ter Kamerenbos , Boris Dilliès
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.