De gemeente Ukkel zal fout geparkeerde steps blijven weghalen. Dat schrijft hun burgemeester in een brief naar het Brussels Gewest. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt van Groen stelt namelijk orde op zaken met strengere wetgeving. De steps aan banden leggen is niet genoeg, stelt Boris Dilliès van MR. "Andere steden verbieden steps helemaal: denk aan Parijs in september, maar eerder ook Kopenhagen, Barcelona en Amsterdam."
Ukkel zet parkeerverbod voor steps door, ondanks eengemaakt Brussels beleid
Vanaf 1 januari 2024 kunnen gebruikers hun rit niet langer stopzetten buiten een specifieke zone. Deze zogenaamde ‘dropzones’ worden nu al uitgerold over heel Brussel. Bovendien zal het aantal deelsteps worden beperkt tot maximaal 8.000, tegenover 20.000 steps vandaag. Er blijven nog drie operatoren voor deelfietsen, twee operatoren voor deelsteps en twee operatoren voor bakfietsen aangeduid.
Daarmee lanceert het Brussels Gewest de regelgeving waar sommige burgemeesters al lang om vragen. Toch is de Ukkelse burgemeester Dilliès nog niet tevreden, zo schrijft La Dernière Heure en bevestigt hij aan BRUZZ. Net als de afgelopen jaren blijft het verboden om het voetpad te blokkeren, dat keurde de gemeenteraad van Ukkel eind vorige week goed via het lokale mobiliteitsbeleid.
Steps worden verwijderd als ze het voetpad blokkeren op de wegen van de gemeente. Dilliès onderzoekt de mogelijkheden om dropzones op de gewestwegen ook tegen te houden. "De steps blijven zelden binnen een dropzone," klinkt het op het kabinet van de burgemeester. "Vaak belanden ze toch op het voetpad. We zullen ze altijd blijven weghalen als ze buiten de zones staan."
De burgemeester van Ukkel is al langere tijd fel tegenstander van het free floating-systeem voor steps. "Het is echt een jungle," zei hij daar eerder over. "We hebben in Parijs gezien dat ook de dropzones niet werken," gaat hij verder. "Een verbod is via een referendum goedgekeurd in september. We zien dat Parijs, Barcelona, Kopenhagen en Amsterdam de steps verboden hebben. Brussel lijkt in de tegenovergestelde richting te bewegen. De stad kampt al met problemen van horizonvervuiling en afval. Je moet daar geen extra dingen aan toevoegen."
'Gemeentes draaien op voor kosten'
Tot slot betreurt de burgemeester dat de steps de publieke ruimte bezetten zonder daarvoor belasting te betalen. Bovendien zou de gemeente gedeeltelijk opdraaien voor de kosten van de dropzones. Want die zouden alleen in bepaalde gevallen vergoed worden, 'als ze op de plaats komen van een parkeerplaats' zegt Dilliès.
De dropzones zouden inderdaad op de openbare weg komen, klink het op het kabinet van de minister. Dat wil niet zeggen dat ze altijd de plaats van een auto innemen. "Denk bijvoorbeeld aan de ruimte naast een zebrapad, waar je officieel niet mag parkeren." De gemeentes kunnen wel degelijk een subsidieaanvraag indienen om parkeerplaatsen voor steps in te richten.
Vanaf januari worden de dropzones verplicht: het wordt technisch onmogelijk om nog overal wild te parkeren, klinkt het bij Brussel Mobiliteit. Daarover is 'democratisch beslist' voegt de woordvoerder van Van Den Brandt toe. "We zijn met de regering overeengekomen dat de steps kunnen blijven, als het ordentelijk gebeurt."
Lees meer over: Mobiliteit , Ukkel , strooisteps