| De ondergrondse parking Kunst-Wet telt bijna 900 plaatsen voor fietsen. Voor auto's blijven er 780 plaatsen over.

Van 14 naar 877 plaatsen voor fietsen in ondergrondse parking: ‘Opgelegd door het Gewest'

Kevin Van den Panhuyzen
© BRUZZ
21/10/2022

In de ondergrondse parking aan Kunst-Wet heeft uitbater Interparking het aantal parkeerplaatsen opgetrokken van 14 tot bijna 900 plaatsen. Daarmee wordt dit de grootste beveiligde fietsparking in Brussel, en wellicht ook de eerste ondergrondse, commerciële parking waar meer fietsen dan auto's gestald kunnen worden. Al doet de plek wel wenkbrauwen fronsen. “We hebben geen keuze, maar worden verplicht door het Brussels Gewest.”

Wie de voorbije dagen of weken de wagen heeft achtergelaten in de ondergrondse parking Wet, ter hoogte van metrostation Kunst-Wet, zal gemerkt hebben dat er heel wat minder beschikbare parkeerplaatsen zijn. Tot voor kort telde de parking, die wordt uitgebaat door Interparking, ruim 1.100 plaatsen voor auto’s. “Daarvan hebben we er 327 geschrapt, waardoor er voor auto’s nog 780 parkeerplaatsen overblijven,” zegt Nicolas Godon, marketing- en communicatiemanager bij Interparking.

Het parkeerbedrijf – Interparking is een van de grootste parkinguitbaters in Europa – schrapte de parkeerplaatsen voor auto’s om plaats te maken voor fietsen. Voordien telde de ondergrondse parking veertien plaatsen voor fietsen. Nu is er in twee afgesloten, beveiligde ruimtes in de ondergrondse parking plaats voor in totaal 877 fietsen, al is de fietsparking nog niet operationeel.

“We zitten in de finale fase,” aldus Godon. “Het technische gedeelte van de werken is zo goed als afgerond. We moeten nu nog werk maken van de affiches – er hangen bijvoorbeeld nog geen tarieven – en communicatie.” Een precieze openingsdatum is er nog niet, “maar het is een kwestie van enkele weken.”

'Opgelegd door Gewest'

Waar Interparking uiteraard commerciële tarieven hanteert voor de autoparkeerplaatsen – een uur kost er 2,50 euro, een dag 20 euro en een ‘voltijds’ maandabonnement 208 euro – zal dat niet het geval zijn voor de fietsparking. Godon: “Voor de fietsparking zullen we enkel met abonnementen werken. Een jaarabonnement zal vijftig euro kosten, een prijs die is afgesproken met het Brussels Gewest.”

capture1.jpg

| De ondergrondse parking Wet telt twee beveiligde ruimtes met fietsplaatsen

Voor de uitbreiding van het aantal fietsenstallingen wijst Godon ook naar het Gewest. Met bijna 900 plaatsen voor fietsen wordt parking Wet de grootste beveiligde fietsparking in het gewest. Dat Interparking daarvoor een derde van het aantal parkeerplaatsen voor auto’s schrapt, betekent volgens het bedrijf niet dat de parking onderbenut werd. En dat dat de reden zou zijn voor de uitbreiding van het aantal fietsplaatsen.

“De uitbreiding van de fietsparking wordt uitgevoerd zoals voorzien in het lastenboek. Dat voeren wij uit,” aldus Godon. Voor een verdere uitbating van deze ondergrondse parking vraagt het Gewest meer fietsplaatsen, wordt bevestigd door het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Brusselse wetboek van lucht-, klimaat- en energiebeheersing (BWLKE). "Dat is een regelgeving in het Brusselse Gewest die tot doel heeft het aantal beschikbare parkeerplaatsen buiten de straat in kantoorgebouwen te verminderen," aldus de woordvoerder van de minister. "Maar dit past ook binnen onze strategie," vult Godon aan.

Grootste fietsparking in Brussel

De locatie van de grootste fietsparking in Brussel – de fietsparkings onder het De Brouckèreplein en het Beursplein tellen respectievelijk 304 en 634 plaatsen – kan men op zijn minst opmerkelijk noemen. De Wetstraat mag dan wel een belangrijke as zijn voor fietsers, die ook in groten getale langs de Kleine Ring rijden, rond de parking woont zo goed als niemand en zijn er enkel kantoorruimtes.

“Die parking ligt nu eenmaal waar ze ligt, maar heel wat van die kantoorgebouwen beschikken zelf al over fietsparkings. Het is niet zoals de fietsparking aan de Beurs, waar mensen naartoe gaan voor vrijetijdsactiviteiten,” aldus Thomas Deweer, beleidsmedewerker Brussel bij de Fietsersbond. “Als er een locatie is waar een fietsparking echt nodig is, is dat inderdaad niet de meest uitgelezen plek.”

Tegelijkertijd vindt de Fietsersbond het wel positief dat het Gewest parkinguitbaters vraagt om ook rekening te houden met fietsers. “Dat uitbaters moeten nadenken over de fiets is positief en zelfs logisch, als we de modal shift willen waarmaken. Die wijk is bovendien helemaal gemaakt op maat van de auto. En de parking is gigantisch – ze loopt door van Kunst-Wet tot Maalbeek – maar staat nooit echt helemaal vol met auto’s.”

Voorlopig ziet het er niet meteen naar uit dat er in de ondergrondse fietsparking aan Kunst-Wet deelfietsen beschikbaar zullen zijn. Dat vindt de Fietsersbond een gemiste kans. "Dat zou daar wel een meerwaarde kunnen zijn, voor mensen die maar heel even de fiets nodig hebben voor bijvoorbeeld een verplaatsing naar de Europese Wijk.”

Wel belooft Interparking een totaalpakket aan te bieden voor de fietser die meer wil dan alleen een veilige parkeerplaats. "We gaan gratis lockers aanbieden," zegt Nicolas Godon van Interparking nog, "en twee betalende diensten. Er komt een 'velowash', waar fietsen gekuist kunnen worden, en een herstelpunt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Interparking , ondergrondse parking , bewaakte fietsparking , fietsparking

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni