In het Brussels parlement kwam deze dinsdagvoormiddag kritiek op de mobiliteitsapp Floya, die vorige maand gepresenteerd werd maar volgens meerdere partijen te duur en overbodig zou zijn. Maar de ontwikkelingskosten bedragen de helft van wat begroot was, stelt Elke Van den Brandt (Groen). "En met deze app kun je ook je ritje meteen betalen." Al geldt dat laatste nog niet voor alle vervoersmaatschappijen in Brussel.
Van den Brandt ontkent dat mobiliteitsapp Floya te duur is: 'Je kan er ook mee betalen'
"Ik heb al een mobiliteitsapp. Die heet Google Maps en ik gebruik hem zeker tien keer per dag. Waarom is er dan nog een nieuwe app nodig die de Brusselse overheid 31 miljoen euro gekost heeft?" Aan het woord is David Weytsman (MR), die zich in de commissie Mobiliteit van dinsdagmorgen afvroeg of de door Brussel Mobiliteit en de MIVB ontwikkelde mobiliteitsapp Floya wel zin heeft.
Floya werd vorige maand gepresenteerd en bundelt verschillende mobiliteitsbewijzen. Zowel aanbieders van steps, fietsen en deelwagens als metro, tram, trein en bus komen samen in de app.
"Ik zie op de Google Play Store dat ze intussen tienduizend keer gedownload is. Dat is een heel dure app per gebruiker," aldus Weytsman. "Zijn er dan geen dringendere behoeften?", vulde Els Rochette (Vooruit.brussels) aan. Cieltje van Achter (N-VA) wilde dan weer weten waarom de MIVB op haar eigen app geen reclame maakt voor Floya, aangezien de Brusselse vervoersmaatschappij mede-ontwikkelaar is.
Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) bleef pal achter de app staan. Om te beginnen: je kunt met de Floya-app ook je vervoersbewijs betalen, "wat een groot verschil is met Google Maps of Waze," aldus de minister. Kleine kanttekening: voorlopig kun je enkel voor de NMBS en De Lijn ticketjes kopen via de app. Met de app kun je vooralsnog niet betalen voor MIVB-trajecten, en ook voor de Waalse vervoersmaatschappij TEC kan je niet met de app betalen. Wel kun je er al de steps van Dott en Tier mee ontgrendelen. En ook Taxi Verts biedt straks haar diensten aan via de app.
14 miljoen euro
Het bedrag van 31 miljoen euro weerlegt Van den Brandt. "Het gaat om 14 miljoen euro, verspreid over acht jaar. Daaronder vallen de ontwikkelingskosten, de integratie van de andere apps, onderhoud en licentie." Daar komt nog 2,2 miljoen euro bij voor de testfase.
Van den Brandt had die 31 miljoen euro eind vorig jaar zelf als ruw geschatte kostprijs gecommuniceerd, maar navraag bij haar kabinet leert dat het om een overschatting ging. De ontwikkelaars konden het uiteindelijk voor een lagere prijs uitwerken. "Een budgettaire meevaller," klinkt het.
"14 miljoen euro is nog altijd heel veel," reageerde Weytsman. "Zelfs bij 50.000 downloads blijft dit een dure app." Ter info: het doel is om tegen eind 2024 25.000 actieve gebruikers per maand te hebben.
Marc Loewenstein (Défi) wilde tot slot weten hoe het komt dat Floya niet toegankelijk is voor mensen met een handicap. Zo is hij niet leesbaar voor slechtzienden of toegankelijk met een aangepast toetsenbord, terwijl het om een nieuwe app gaat. Daarop reageerde Van den Brandt dat de app gebaseerd is op een andere, oudere app. "Maar er wordt aan gewerkt."
Voor Loewenstein blijft de app overbodig. "Apps zoals Google Maps evolueren veel sneller," zegt hij. "Ik snap dan ook niet waarom het Gewest zelf zoiets wilde ontwikkelen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , MIVB , step , openbaar vervoer , De Lijn , NMBS