De Benelux-trein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam, zal vanaf maandag 9 april weer rijden over de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid). De reistijd tussen de twee hoofdsteden wordt daardoor ingekort tot een kleine drie uur (2 uur en 53 minuten), wat een half uur minder is dan nu. Dat meldt de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS donderdag.
Vanaf april half uur minder lang sporen naar Amsterdam
Met zestien keer per dag blijft het aantal directe intercity-verbindingen tussen België en Nederland hetzelfde. Ook de tarieven zullen vergelijkbaar zijn met de huidige, zo zegt de NMBS. De capaciteit wordt wel uitgebreid door het aantal rijtuigen te verhogen van zes naar zeven.
Voor België betekent de nieuwe route dat voortaan weer het station Noorderkempen zal bediend worden. In Nederland loopt de route over Breda, in plaats van over Roosendaal en Dordrecht. Twaalf van de zestien treinen rijden naar Amsterdam, vier naar Den Haag. Die gemeente had nochtans lang aangedrongen op meer intercity's.
Fyra
Al in 2013 spraken de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) af om de trein via de HSL-Zuid te laten rijden. Lange tijd werd de hogesnelheidslijn Amsterdam-Brussel niet optimaal benut vanwege problemen met de Fyra, de trein die kort na de introductie in 2012 wegens mankementen van het spoor is gehaald.
NMBS-woordvoerder Bart Crols had in januari al aangekondigd dat de verbinding opnieuw via een hogesnelheidslijn zou verlopen. Een definitieve datum kon toen nog niet worden vastgesteld, al bestond wel al "de vaste wil" om op 9 april te starten.
Lees meer over: Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.