Urban.brussels heeft de stedenbouwkundige vergunning verleend voor een stuk tramlijn in de Bourgetlaan van de NAVO-rotonde tot de grens met Vlaanderen. Bedoeling is dat de tramlijn uiteindelijk tot de luchthaven wordt aangelegd, meldt Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.Brussels - Vooruit).
Vergunning afgeleverd voor deel van tramlijn naar luchthaven
De vergunning werd geleverd voor 400 meter tramlijn in de Bourgetlaan van de NAVO-rotonde tot de grens met Vlaanderen en fiets- en voetgangersinfrastructuur die de bocht van de Raketstraat verbindt. Daarmee wordt het traject van tram 62 uitgebreid.
Als alles goed gaat zou de in totaal 12 kilometer lange tramlijn van Brussel-Noord langs Schaarbeek, Haren, Evere en Diegem tot in Zaventem rijden. Volgens de staatssecretaris zou de tram bovendien "hoogfrequent" rijden.
Daarnaast is het de bedoeling om de omgeving te herontwerpen en "er een echte stadsboulevard van te maken".
(lees verder onder het kaartje)
Momenteel gaan vanuit Brussel buslijn 12 van de MIVB, enkele buslijnen van De Lijn vanuit het Noordstation en de trein vanuit Brussel-Zuid al naar de luchthaven.
Bedrijvenzone
De tramlijn zal worden aangelegd door De Werkvennootschap, een naamloze vennootschap van publiek recht die in opdracht van het Vlaamse Gewest mobiliteitswerken tot stand brengt.
"Dit project toont hoe belangrijk een goede samenwerking tussen gewesten is voor de grootstedelijke zone. Ik ben blij met de uitreiking van de stedenbouwkundige vergunning en pleit alvast voor verdere gezamenlijke investeringen om de mobiliteit te verbeteren," zegt Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS).
“Het is een strategische doelstelling van de Brusselse regering om Brussel en zijn luchthaven met elkaar te verbinden via een hoogfrequente tram in eigen bedding die veel passagiers kan vervoeren," zegt Smet.
"Met meer dan 19 miljoen passagiers in 2022 is Brussels Airport voor veel bezoekers de toegangspoort tot Brussel. Bovendien is het een economisch belangrijke zone die veel Brusselaars werk verschaft. Rond de luchthaven ligt er namelijk een gebied met kantoren en bedrijven," aldus de staatssecretaris nog.
Vlaamse gedeelte
Het grootste gedeelte van het traject bevindt zich in Vlaanderen. Ook daar is de vergunning in zicht. De vergunningsaanvraag is ingediend, het openbaar onderzoek is afgerond. "Voorlopig lijken de reacties vrij gunstig," zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. "We hopen de vergunning in september afgeleverd te krijgen."
Als alles volgens plan verloopt, kunnen Vlaamse politici begin 2024 hun fiat geven, waarna een openbare aanbesteding zal worden uitgeschreven voor de aannemer.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , luchthaven Zaventem , Pascal Smet , urban.brussels