Vanaf volgende week is de nieuwe wegcode van kracht, dat staat vermeld in het Staatsblad. Daarin staat onder meer dat bakfietsen gelijkgesteld zijn aan fietsen en dat alle verkeerslichten voor fietsers tegelijk groen kunnen worden.
Nieuwe wegcode gaat volgende week in
Het 'vierkant groen' is de opvallendste wijziging in de nieuwe wegcode, die vanaf 31 mei van kracht is. Daarbij krijgen alle fietsers en voetgangers op een kruispunt tegelijk groen licht, terwijl automobilisten moeten wachten.
Kruispunten die met dit systeem werken, worden uitgerust met verkeerslichten die pijltjes laten zien rond het silhouet van de fietser of voetgangers. Het doel is om contact te vermijden tussen zwakke weggebruikers en auto’s en vrachtwagens, en zo dodehoekongevallen te voorkomen.
Maximumsnelheid voor elektrische steps
Ook bakfietseigenaren krijgen te maken met nieuwe regels. Bakfietsen met drie of vier wielen en een breedte minder dan een meter worden gelijkgesteld met fietsen. Hierdoor mogen zij, net als fietsers, in sommige gevallen tegen het verkeer infietsen. Zij worden vanaf dan ook toegelaten in zones voor plaatselijk verkeer en voetgangerszones.
De maximaal toegelaten snelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Dat heeft vooral te maken met Europese regelgeving. De in Brussel verspreide steps van bijvoorbeeld Lime zijn nooit begrensd geweest tot 18 kilometer per uur, zij rijden nu al maximaal 25 kilometer per uur.
Rekening houden met zwakke weggebruikers
Verder zullen bestuurders van voertuigen buiten de bebouwde kom anderhalve meter afstand moeten houden van een zwakke weggebruiker. Momenteel moeten ze slechts een meter afstand houden.
Daarnaast mogen kinderen binnenkort tot 10 jaar onder alle omstandigheden fietsen op het voetpad, nu mag dat tot slechts tot 9 jaar. Tegelijk wordt de afstand waarbinnen een voetganger verplicht gebruik moet maken van een zebrapad teruggebracht van 30 naar 20 meter.
De wijzigingen zijn vanaf volgende week wettelijk van kracht, maar om bijvoorbeeld het 'vierkant groen' in te voeren, moeten lokale besturen aanpassingen aan hun verkeerslichten doen. Het is de vraag of dat in Brussel op korte termijn zal gebeuren.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , wegcode
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.