Het Agentschap Wegen en Verkeer installeert slagbomen aan vijf tunnels in Vlaanderen, waaronder ook de Vierarmentunnel die de oostelijke toegang tot Brussel vormt. “Dit moet toelaten om bij een incident de tunnels meteen af te sluiten”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Lydia Peeters (Open VLD).
Vierarmentunnel ten oosten van Brussel krijgt slagbomen
De slagbomen aan de Vierarmentunnel zullen, samen met die aan de Kennedytunnel en Tijsmanstunnel, in het najaar geïnstalleerd worden. Aan de Beverentunnel zijn de slagbomen al werkzaam en aan de Antwerpse Craeybeckxtunnel worden ze momenteel geïnstalleerd. De vijf tunnels maken deel uit van het Trans Europese vervoersnetwerk, dat ervoor moet zorgen dat goederen en personen makkelijk van het ene EU-land naar het andere geraken.
Wanneer er een incident is, kunnen de tunnels aan de hand van de slagbomen afgesloten worden. “Hierdoor zijn er zo weinig mogelijk automobilisten in de tunnel en kunnen hulpdiensten vlotter hun werk doen”, aldus Peeters.
Medegefinancierd door Europese Unie
Om het verkeer tijdig af te remmen en weg te leiden worden er over de snelweg portieken geplaatst met dynamische verkeersborden. Die zullen de toegelaten snelheid stelselmatig verlagen en de automobilisten waarschuwen. Ter hoogte van de laatste afrit staan er ook verkeerslichten. Op die manier kan het verkeer omgeleid worden.
De werken aan de Vierarmentunnel worden voor 2,6 miljoen euro medegefinancierd door de Europese Unie, net zoals de Kennedytunnel en Craeybeckxtunnel. De totale kostprijs voor de 5 tunnels bedraagt zo’n 7 miljoen euro.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Vierarmentunnel