Met de nieuwe Brupass en Brupass XL-tickets komt er vanaf 1 februari één enkel ticket en een gemeenschappelijk tarief voor al het openbaar vervoer in Brussel en een uitgebreide zone rond het hoofdstedelijke gewest. De MTB- en Jumpformules van de MIVB verdwijnen. Wat verandert er precies? BRUZZ zet het voor je op een rijtje in vijf vragen.
Vijf vragen over het nieuwe openbaarvervoersticket voor in en rond Brussel
1. De MTB- en Jumptickets verdwijnen, in de plaats komt de Brupass. Wat is het verschil?
Vanaf 1 februari kun je bij de MIVB geen MTB-abonnementen en Jumptickets meer kopen. Die waren allebei te gebruiken op voertuigen van de vier openbaarvervoersmaatschappijen die in Brussel actief zijn: de MIVB, de NMBS, De Lijn en TEC. MTB-abonnementen gelden daarbij voor Brussel en een kleine zone in de Rand, in gemeenten als Wemmel, Zellik, Dilbeek of Kraainem. Jump-tickets zijn enkel te gebruiken binnen de grenzen van het Brussels gewest, eveneens voor ritten van alle operatoren.
De MIVB maakt nu komaf met dat onderscheid: zowel Jump als MTB wordt nu Brupass. Die is geldig voor de vier operatoren in het Brussels gewest en de MTB-zone daar net buiten, die helaas niet bij elke operator precies even groot is. De MIVB geeft op haar website daarover de details.
2. Wat is het verschil tussen Brupass en Brupass XL?
De Brupass XL is een ticket dat je op lijnen van de vier vervoersoperatoren kunt gebruiken in een uitgebreidere zone, grofweg tot 11,5 kilometer te rekenen vanaf de Grote Markt. Maar die zone volgt geen gemeentegrenzen.
TreinTramBus, de belangenvereniging van openbaarvervoergebruikers, juicht het nieuwe ticket voor die ruimere zone toe. "Hoe meer eengemaakte tarieven, hoe makkelijker mensen tussen operatoren kunnen overstappen, hoe beter", zegt woordvoerder Peter Thoelen, die ook te spreken is over de prijzen.
Wel stelt TreinTramBus zich nog een aantal vragen bij de precieze geldigheidszone. "Zo behoren bijvoorbeeld de MIVB-bushaltes De Hoek tot het Brupass XL-gebied, maar het treinstation De Hoek niet. Alle bushaltes in Zaventem vallen eronder, behalve drie in deelgemeente Nossegem, waarom? In sommige gemeenten is de afbakening heel ruim - zo valt Dilbeek er in zijn geheel onder -, terwijl in Overijse de Brupass XL-zone maar vijf haltes ver gaat." De belangenvereniging pleit daar nog voor verdere finetuning.
TreinTramBus betreurt ook dat ritten van en naar de luchthaven bij geen enkele operator betaald kunnen worden met een Brupass XL-kaartje.
3. Gaat het om een verdoken tariefverhoging?
Binnen de biljetten onder de noemer Brupass wordt de prijs van een tienrittenkaart inderdaad verhoogd van 14 naar 15 euro. "Dat is enerzijds een indexatie, omdat de prijs al jaren niet meer is veranderd", zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. "Anderzijds is dit ook onderdeel van de onderhandeling geweest. Opdat reizigers elke vervoersmaatschappij zouden kunnen gebruiken, moesten we de prijzen wel enigszins gelijktrekken."
Een 'los' Brupass-kaartje kost 2,4 euro, maar wie al op voorhand weet dat hij of zij enkel gebruik zal maken van de MIVB, zal ook nog steeds een MIVB-ticket kunnen kopen tegen 2,1 euro. De dagkaarten voor zowel MIVB-net als Brupasszone kosten allebei 7,5 euro. Daarnaast blijven de MIVB-abonnementen, zoals het schoolabonnement, bestaan naast de Brupass-abonnementen. Een Brupass-maandabonnement zal 55,5 euro kosten, een Brupass-schoolabonnement 90 euro en een dito jaarabonnement 583 euro.
De MIVB lanceert op 1 februari ook een 'coronaticket' enkel voor haar eigen net, officieel een 'biljet 100 ritten'. Daarmee kun je 100 reizen maken binnen de drie maanden. Door de prijsstiging van de tienrittenkaarten loopt het prijsverschil met tien tienrittenkaarten op tot 15 euro, het nieuwe kaartje is ook 12 euro goedkoper dan drie maandabonnementen.
"Met dat nieuwe, flexibele ticket richten we ons vooral op de abonnementsgebruiker die vanwege corona niet meer dagelijks naar kantoor moet, maar wel nog zeer geregeld", zegt Van hamme. "Het hangt af van je individuele situatie of dat de moeite loont, of je beter een tienrittenkaart neemt."
De Brupass XL is dus een nieuwe formule die tot nu toe niet bestond. Eén rit zal 3 euro kosten, een tienrittenkaart 20 euro. Ook abonnementen zijn mogelijk: 74 euro voor een maandabonnement, en 775 euro voor een jaarpas. (Lees verder onder de kaart)
4. Waar kun je de tickets kopen?
Je kunt de tickets vanaf februari kopen in de MIVB-kiosks of online, steeds te downloaden op je Mobib-kaart.
Vanaf 2022 zullen de verschillende vervoersbewijzen ook op je smartphone kunnen worden gedownload, maar hoe precies wordt nu nog besproken. "Dan zal daar ook worden over gecommuniceerd", zegt An Van hamme.
5. Wat als je op pakweg 15 kilometer van Brussel woont, dus net buiten de perimeter van de nieuwe Brupass XL-zone?
"Dit akkoord is het resultaat van de jarenlange onderhandelingen tussen het federale niveau, de gewesten en de vervoersmaatschappijen. Ergens moet de grens getrokken worden, en nu is die knoop doorgehakt", zegt Van hamme, die eraan toevoegt dat de grenzen van het gebied gelinkt zijn aan bepaalde haltes.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) liet aan La DH echter al verstaan dat de huidige zone rond Brussel voor hem geen eindpunt is.
"Hij wil de zone met één ticket op termijn uitgebreid zien tot de volledige zone van het GEN, tot een 30-kilometer buiten Brussel", bevestigt zijn woordvoerster Litte Frooninckx aan BRUZZ, zonder zich evenwel te willen vastpinnen op een datum. "Hij overlegt geregeld met de verschillende ministers van Mobiliteit, maar of dat nog deze legislatuur zal gebeuren, kan ik niet zeggen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.