| Ook autodeelsysteem Cambio zou geïnteresseerd zijn om het blauwe-deelfietsensysteem over te nemen

Vlaanderen wil Blue Bike-deelfietsen van NMBS opkopen

© BRUZZ - Belga
09/01/2018

Vlaanderen wil graag de Blue Bikes, de deelfietsen van de NMBS, binnenhalen. Dat bevestigde minister van Mobiliteit Ben Weyts dinsdag in het Vlaams parlement. Het systeem kreeg onder NMBS-hoede af te rekenen met grote malversaties, volgens Weyts.

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir herhaalde eind vorig jaar nog eens dat de spoorwegen af willen van de blauwe deelfietsen. "We zijn immers geen specialist in het runnen en repareren van deelfietsen", zei Dutordoir.

Blue Bikes zijn blauwgekleurde deelfietsen die je intussen aan 53 Belgische stations terugvindt. Ze zijn voornamelijk bedoeld voor treinreizigers om van het station naar je eindbestemming in een andere stad te raken, voor bijvoorbeeld een vergadering of museumbezoek. Voor een jaarkaart betalen leden 12 euro, voor 24 uur gebruik tel je maximaal 3,15 euro neer. In een paar steden zijn de Blue-Bikes dankzij tussenkomst van de gemeente gratis, in vele andere steden kost 24 uur je 1,15 euro.

De NMBS heeft momenteel 52 procent van het systeem in handen. Vlaanderen, via vervoersmaatschappij De Lijn, 32 procent. "Ik zou dat serieus willen verhogen," zei Weyts dinsdag, "zodat we het systeem kunnen uitbreiden naar bushaltes, park-and-rides en andere locaties die aansluiten bij onze visie op combimobiliteit. De gesprekken lopen."

Er zijn veel meer Blue Bike-verdeelpunten in Vlaanderen dan in Brussel of Wallonië. In het verleden leek het systeem in Brussel ook niet bijster aan te slaan.

Cambio heeft ook interesse

Vlaanderen is niet de enige partij die interesse toont in de blauwe fietsen. Ook autodeelplatform Cambio zou ze graag overnemen. Dat bedrijf heeft het voordeel dat het zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië actief is. De Lijn rijdt enkel in Vlaanderen en Brussel, wat mogelijk een communautair probleem zou veroorzaken mocht de vervoersmaatschappij een meerderheidsbelang in de deelfietsen verwerven.

Naast Cambio zouden er nog meerdere andere liefhebbers zijn.

Blue Bikes leveren voorlopig nog geen winst op voor de NMBS. Ondanks een enorme groei in klanten en ritten maakte het bedrijf achter Blue-bike vorig jaar 11.000 euro verlies door een zwaar softwareprobleem.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , deeleconomie , deelfietsen , Blue-Bike , NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni