De voetgangersbeweging vindt dat de maatregelen tegen de overlast van deelsteps lang niet ver genoeg gaan. “Zolang de eindgebruiker niet verantwoordelijk wordt gesteld voor de hinder die hij veroorzaakt, blijft het probleem bestaan."
Voetgangersbeweging is steps op stoep beu
Het Brussels Gewest werkt aan een regelgeving om de hinder door parkerende e-steps te beperken. Er zouden verboden zones komen waar de steps niet mogen parkeren.
De Voetgangersbeweging apprecieert het signaal, maar vindt ook dat de maatregelen halfslachtig zijn. Zo krijgt de stepaanbieder in het Brusselse plan 24 uur om fout geparkeerde steps op te halen.
“Zolang de eindgebruiker niet verantwoordelijk wordt gesteld voor de hinder die hij veroorzaakt, blijft het probleem bestaan”, zegt voorzitter Tom Dhollander. “Bovendien is een gedoogperiode van vierentwintig uur veel te soepel. In die tijd worden de steps sowieso opgehaald voor een oplaadbeurt.”
Maximumsnelheid
De beweging ziet meer in een systeem waarbij steps enkel op bepaalde plekken mogen worden achtergelaten. De vereniging toont ook sympathie voor de Parijse aanpak, die steps op het trottoir verbiedt.
Ook de snelheid vindt de Voetgangersbeweging problematisch. “In België is de maximumsnelheid nog maar net opgetrokken van 18 naar 25 km/u, terwijl het aantal letselongevallen met steps blijft toenemen. Hoe krijg je zoiets uitgelegd?”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , elektrische steps , voetgangersbeweging
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.