De kogel is door de kerk in Vorst: het gemeentebestuur heeft het licht op groen gezet voor Good Move in de Neerstalle-wijk. “De ingrepen zijn evenwichtig”, aldus schepen van Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Ecolo-Groen). Het circulatiegedeelte van de plannen wordt pas eind 2024 ingevoerd, na de gemeenteraadsverkiezingen.
Vorst lanceert Good Move-plannen in Neerstalle-wijk: circulatie pas eind 2024 aangepakt
In 2016 al werd het zaadje voor een nieuw mobiliteitsplan in het hart van Vorst geplant, nu krijgen de plannen concreet vorm, na een reeks studies en de nodige burgerparticipatie.
Naar Good Move-traditie moet het plan gaan zorgen voor een verhoogde verkeersveiligheid, versterkt en versneld openbaar vervoer, en een verbeterde levenskwaliteit, aldus de gemeente.
Eenrichtingsverkeer en ontmoetingszone
Twee sleutellocaties vormen de kern van het circulatieplan: het Kersbeekplein en de Zijdeweverijstraat. Die laatste wordt een eenrichtingsstraat.
“De richting werd zo gekozen om de toegang tot de wijk te verzekeren en de verplaatsing van extern verkeer (en de bijbehorende overlast) naar de woonstraten te beperken. Deze wijzigingen worden van kracht zodra de werkzaamheden aan de Neerstalsesteenweg en het Sint-Denijsplein voltooid zijn”, licht de gemeente Vorst toe.
Op het Kersbeekplein komt dan weer een ontmoetingszone en wordt het kruispunt aangepakt met het oog op een verkeersveiligere situatie. Op een deel van de Kersbeeklaan wordt net als op een deel van de Haveskerckelaan eenrichtingsverkeer de regel. Nog op de Kersbeeklaan komt een fietsstraat.
(lees verder onder de foto)
Meer plaats voor fietsers
Verder krijgt een aantal straten gekleurde fietsmarkeerstroken. Het gaat om de Haverskerckelaan, de Jonclaan, de Fléronlaan, de Louis Lumièrestraat en de August Loumièrestraat. Op de Britse Tweedelegerlaan wordt de fietsstrook vervolledigd, terwijl op de Victor Rousseaulaan bergopwaarts een gemarkeerd fietspad is gepland.
Tot slot krijgen enkele gevaarlijke verkeerspunten betere beveiliging: op het kruispunt Jean-Baptiste Vanpéstraat met de Kersbeeklaan, aan de Sint-Alèneschool, en op het kruispunt van de Denayerstraat met de de Haveskerckelaan, aan de Keerpuntschool.
"Als we mensen willen aanmoedigen om zich meer met de fiets en het openbaar vervoer te verplaatsen, moet de omgeving aantrekkelijk genoeg zijn"
Gemeenteraadsverkiezingen
In een reactie aan BRUZZ laat schepen van Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Ecolo-Groen) weten dat de plannen in twee fasen gerealiseerd worden.
“De veiligheidsmaatregelen moeten aan het begin van volgend jaar een feit zijn, de circulatieplannen zullen er pas komen wanneer de werf op de Neerstalsesteenweg afgelopen is”, zegt Van den Bosch. Dat moet eind 2024 het geval zijn.
Dat de gemeenteraadsverkiezingen die in het najaar van 2024 plaatsvinden iets met die timing te maken hebben, ontkent de groene schepen: “Als we mensen willen aanmoedigen om zich meer met de fiets en het openbaar vervoer te verplaatsen, moet de omgeving aantrekkelijk genoeg zijn. De setting moet zich tot die gedragswijziging lenen, want we willen zoveel mogelijk inwoners van onze plannen overtuigen.”
Kuregem
Het gemeentebestuur opteerde vooral voor eenrichtingsstraten en fietspaden om het effect van filters te creëren, niet voor bijvoorbeeld betonblokken.
"Natuurlijk is het de bedoeling om transitverkeer naar de grotere lanen om te leiden, zoals de Tweede Britselegerlaan of de Van Volxemlaan. Maar de inwoners hebben aangegeven dat ze dat liever niet door middel van harde betonblokken zagen gebeuren. De gebeurtenissen in Kuregem zaten daar zeker voor iets tussen."
‘Niets is zeker’
Volgens Van den Bosch is er de voorbije jaren voldoende overleg geweest tussen gemeente en betrokken bewoners. “Die discussies zijn met respect gevoerd. De situatie is niet zwart of wit, en als je richting een betere wijk wilt evolueren, moet iedereen water bij de wijn doen.”
Of de plannen sowieso werkelijkheid worden, na het protest tegen Good Move en de teruggeschroefde plannen in vooral Anderlecht en Schaarbeek, wil Van den Bosch overigens niet met zoveel woorden gezegd hebben. “Niets is zeker, maar natuurlijk staat het gemeentebestuur achter de plannen en de timing.”
Lees meer over: Vorst , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.