De vrachtwagenchauffeur kon de bocht niet maken.

Vrachtwagen ramt 5 paaltjes en verkeersbord Kalkkaai: 'Terugkerend probleem'

© BRUZZ
03/07/2020

Vijf paaltjes en een verkeersbord moesten eraan geloven toen een vrachtwagen de bocht van de Vaartstraat naar de Kalkkaai probeerde te maken. De buurt is problemen met vrachtverkeer beu en richt zich in een open brief tot burgemeester Philippe Close (PS) en schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen).

Een flinke klap, gevolgd door tumult op straat deden buurtbewoner David Seffer woensdagmiddag opschrikken. Toen hij naar buiten keek, zag hij maar liefst vijf uit de grond getrokken paaltjes en een gesneuveld verkeersbord liggen op de hoek van de Vaartstraat en de Kalkkaai. De schuldige nam niet de moeite om te stoppen en reed met zijn vrachtwagen verder. "Duidelijk een chauffeur die het beu was om te manoeuvreren in de moeilijke bocht en gewoon los doorgereden is," aldus Seffer.

Even verderop kwam de vrachtwagen alsnog tot stilstand en moest de politie ter plaatse komen. De vrachtwagen moest uiteindelijk getakeld worden, laat de politiezone Brussel/Elsene weten.

De vrachtwagen

Verderop bleek de vrachtwagen toch niet verder te kunnen.

Al 15 jaar problemen

Het is volgens Seffer niet de eerste keer dat er een vrachtwagen in de problemen komt in de moeilijke bocht. "Het is dan ook niet de bedoeling dat ze in de Vaartstraat doorrijden tot de Kalkkaai, het is er namelijk eenrichtingsverkeer," aldus Seffer. "Maar als ze eerder linksaf slaan, rijden ze zich vast in de Begijnhofbuurt."

Seffer deed zijn beklag op zijn Facebookpagina, waarop al verschillende buurtbewoners reageerden. "Iemand zei me dat het probleem 15 jaar geleden ook al speelde. Sommige vrachtwagens staan hier 20 minuten te manoeuvreren om de bocht te maken, met files tot gevolg. Verschillende auto's werden ook al beschadigd door vrachtwagens die hier de bocht proberen te maken, de mijne ook."

Sinds 2018 mogen vrachtwagens van 7,5 ton of meer die niet in de stad moeten zijn, de vijfhoek niet meer in. Maar dat blijkt een loze maatregel te zijn geweest voor de problemen rondom de Vaartstraat.

Overslagcentrum

Seffer richt zich in een korte open brief dan ook tot burgemeester Close en schepen van Mobiliteit Dhondt. "Al jaren is de buurt vragende partij om vrachtwagens uit de stad te houden, wegens herhaaldelijke blokkeringen en accidenten. Grote vrachtwagens kunnen onmogelijk afslaan in de binnenstad, die niet gemaakt is voor vrachtwagens."

De bewoner oppert een overslagcentrum, waar grotere vrachtwagens hun ladingen overladen in kleinere voertuigen, als oplossing. "Steden met een visie werken zo," zegt Seffers. "Bovendien: hoe rijm je een woonerf, dat nu in heel de vijfhoek ingevoerd is, met grote vrachtwagens?"

Het kabinet-Dhondt zegt dat het de brief van Seffer heeft ontvangen. "Onze diensten zijn daar langsgegaan, hebben er opgeruimd en hekken neergezet. De herstellingen zullen zo snel mogelijk plaatsvinden en de schade zal worden verhaald op de persoon die die heeft aangericht."

Een structurele oplossing voor het probleem dat Seffer aankaart, lijkt er niet direct in te zitten. "Het is aan de firma of chauffeur zelf om een route uit te stippelen als zij in het centrum moeten zijn," aldus woordvoerster Els Wauters. "Je kunt niet al het vrachtverkeer weren uit de stad." Het kabinet-Dhondt laat wel weten in gesprek te gaan met de buurtbewoners.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , vrachtverkeer , kalkkaai , Bart Dhondt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni