De luchtverkeerstoren van Skeyes, het vroegere Belgocontrol, en een vliegtuig van Brussels Airlines

| De luchtverkeerstoren van Skeyes, het vroegere Belgocontrol, en een vliegtuig van Brussels Airlines.

Er is een oplossing voor het plaats­gebrek in de lucht: een eengemaakt luchtruim. Om dat zonder ongelukken te laten gebeuren, gaan de luchtverkeersleiders van het leger en van Skeyes in dezelfde ruimte zitten.

Dat schrijven de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard vrijdag.

Luchtvaartmaatschap­pijen klagen al lang dat ze een omweg moeten maken tussen de zones die voorbehouden zijn voor militaire oefeningen. Het leger gaat die nu vrijmaken en af­spreken wanneer het welke zone nodig heeft. Dat zijn Skeyes, Eurocontrol en het leger overeengekomen samen met de bevoegde overheidsdienst.

"Passagiersvliegtuigen en drones zullen daardoor beter hun routes kunnen plannen en ook vaker een kortere route kunnen nemen", zegt CEO Johan Decuyper van Skeyes. De luchtmacht kan haar operaties blijven uitvoeren en zelfs méér plaats innemen, maar geeft die ruimte weer vrij zodra de oefenvluchten erop zitten.

De eenmaking zelf is nog niet voor meteen. Het akkoord tussen de betrokkenen is een "Visie 2030" en wordt nog omgezet naar een actieplan. Eind dit jaar al krijgen de lucht­verkeersleiders van het leger een plaatsje bij hun collega's van Skeyes in Steenokkerzeel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , eengemaakt luchtruim , Skeyes

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni