Zes op de tien Belgen zijn gekant tegen een veralgemeende zone 30 in de stadscentra. Een verviervoudiging tegenover 2016.
Weerstand tegen zone 30 in binnenstad explodeert
Vias institute, het vroegere BIVV, peilt jaarlijks naar het draagvlak van enkele verkeersveiligheidsmaatregelen. Zo zien ze een groot draagvlak voor een verplicht fluohesje voor fietsers en voetgangers. Maar ook een alcoholslot en meer alcoholcontroles kunnen rekenen op grote steun.
Minder appetijt is voor een veralgemeende zone 30 in het centrum van grote steden. Onder meer Gent voerde al een ruime zone 30 in, en ook in Brussel zijn er plannen in die richting.
De beleidsmakers zullen de Belg moeten overtuigen van het nut, zo blijkt uit de Vias-studie. Zestig procent is tegen en Vias merkt op dat het kamp van de tegenstanders fors is gegroeid tegenover vorig jaar. Toen verzette slechts vijftien procent zich tegen een dergelijke maatregelen, een verviervoudiging dus.
Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe hoger de weerstand tegen een veralgemeende zone 30.
Uit de enquête van het Vias blijkt ook dat het verzet tegen zones 30 over het volledige gebied binnen de stadsring toeneemt met het opleidingsniveau. Van de Belgen die geen diploma bezitten, is 43 procent tegen. Bij mensen met een diploma secundair onderwijs is dat al 59 procent, en van wie een masterdiploma heeft, kant 64 procent zich tegen de maatregel.
Op zoek naar verklaringen zegt verkeersdeskundige Dirk Lauwers (Uantwerpen) dat "bij veel automobilisten het gevoel groeit dat zij niet langer welkom zijn in de steden. Dit toenemende verzet tegen de zone 30 is daar allicht een tegenreactie op", zo zegt hij aan de Standaard.
Voor de andere weggebruikers is een zone 30 een goede maatregel, met minder risico op een aanrijding en een grotere overlevingskans mocht er toch iets misgaan.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , verkeersveiligheid , zone 30
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.