File auto verkeer verkeersopstopping mobiliteit

| Wie een bedrijfswagen heeft, is niet gemakkelijk te verleiden tot autodelen.

Werkgevers die moeite doen om autodelen te promoten, botsen nog op praktische, fiscale en psychologische problemen. Dat blijkt uit een steekproef bij 262 bedrijven van VBO. 'De werknemer met een bedrijfswagen laat die maar moeilijk los.'

Bijna vier op de tien (38 procent) werkgevers moedigen carpoolen - waarbij werknemers samen naar het werk rijden - aan. Maar ruim de helft krijgt die goodwill moeilijk in de praktijk omgezet. Dat schrijft de krant De Morgen.

Flexibele werkuren van werknemers zijn het grootste probleem. Maar ook administratieve en fiscale rompslomp en een gebrek aan enthousiasme bij de werknemer, voor wie het nochtans financieel interessant is, remmen de boel af.

'Carsharing' of autodelen, waarbij collega's om beurten gebruikmaken van een bedrijfsauto, loopt iets vlotter. Ruim een derde van de werkgevers promoot het, en de meesten zijn positief omdat het de vervoerskosten drukt. Alleen zijn er niet altijd voldoende auto's beschikbaar en is ook hier de administratieve complexiteit soms een kopzorg.

Op politiek vlak zou er alvast voor het fiscale kluwen een oplossing moeten komen wanneer de regering haar voorstel voor het mobiliteitsbudget neerlegt. Of dat voldoende zal zijn, is echter de vraag. Werknemers noch werkgevers lijken enthousiast om bedrijfswagens te vervangen door autodelen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Economie , autodelen , carpoolen , bedrijfswagens

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni