De zoektocht naar een geschikte locatie voor het internationale busstation in Brussel gaat verder. Dat gebeurt nadat zowel het geplande busstation bij Erasmus moeilijk haalbaar bleek en ook het Noordstation het busstation niet in de toekomstplannen heeft opgenomen. Mogelijke locaties die momenteel worden overwogen zijn de Heizel, Herrmann-Debroux en Ceria, al blijven busmaatschappijen liever in de buurt van een treinstation. Volgens Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V) gaat het om het 'het zoveelste voorbeeld' dat het gewest niets gerealiseerd krijgt "zolang de eigenlijke macht bij de gemeenten zit".
| Politiezone Evere-Schaarbeek-Sint-Joost-ten-Node: politiepatrouille aan Noordstation.
Het is Brussels parlementslid Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) die in een schriftelijke vraag aan Brussels minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) om een stand van zaken vraagt en herinnert dat "al meer dan vijfentwintig jaar" gezocht wordt naar een internationaal busstation voor Brussel en dat er "al die tijd getreuzeld wordt met de aanleg van een dergelijk station."
De verhuizing naar het internationaal busstation naar Erasmus – een eerdere piste – bleek moeilijk haalbaar, reageert het kabinet van Van Den Brandt aan BRUZZ. Dat komt doordat zowel Flixbus als het ziekenhuis als de gemeente hun goedkeuring niet verleenden. Zonder de steun van deze belangrijke partijen had het project onvoldoende draagvlak, oordeelde de minister. Sowieso zou de piste pas eind 2023 vrijkomen.
Ook het Noordstation – waar op dit moment heel wat internationale bussen aankomen, net als aan het Zuidstation – lijkt geen evidente keuze. In het masterplan voor de herontwikkeling van het Noordstation is het internationaal busstation in ieder geval niet opgenomen, laat de woordvoerder van Van Den Brandt weten.
Verschillende opties worden momenteel onderzocht. Metro Herrmann-Debroux is een mogelijkheid vanwege de directe verbinding naar het Centraal Station. Ook de Heizel wordt bekeken, net als Ceria in Anderlecht. Opvallend: het Noord- en het Zuidstation zijn niet uitgesloten en daar gaat in elk geval de voorkeur van de sector naar uit, laat Van Goidsenhoven weten.
'Bussen zijn relatief duurzaam en het is voor ons daarom belangrijk om een goede verbinding en bereikbaarheid te voorzien'
"Twee derde van de reizigers zijn transitpassagiers, die vaak overstappen op een andere bus, maar soms ook verder reizen met een internationale of nationale treinverbinding," verklaart de woordvoerder van Van Den Brandt, Pieterjan Desmet. "Bussen zijn relatief duurzaam en het is voor ons belangrijk om voor een goede verbinding en een goede bereikbaarheid van de stad te voorzien, zonder daarbij de leefbaarheid uit het oog te verliezen."
Hoe lang de studie naar het nieuwe internationale busstation nog zal duren, is niet duidelijk. Toch is het 'wel de ambitie' om een nieuwe locatie te vinden, zegt Desmet.
'Nieuwe locatie vinden is de ambitie'
Tot die locatie is gevonden, zullen de Flixbussen dus nog aankomen op hun tijdelijke halte op de Koning Albert II-laan. Dat lijkt slecht nieuws voor de activisten die na de dood van een fietskoerier de onveiligheid van die plek aan de kaak stelden. "Twee maanden na zijn dood is er nog niets veranderd," zeiden ze in april nog.
Toch is er wel degelijk iets veranderd aan de verkeersveiligheid, reageert het kabinet-Van Den Brandt: "Er zijn paaltjes geplaatst en zes haltes vrijgemaakt, waardoor er ruimte is voor zes bussen. Hiermee is het eerdere capaciteitsprobleem opgelost." Bovendien zet Flixbus stewards in om te helpen correct te parkeren. Er zijn verkeersborden geplaatst die parkeren voor particulieren verbieden. Politiemensen zullen boetes uitdelen aan overtreders die de sinds afgelopen woensdag geplaatste borden negeren.
'Erasmus was beste optie'
Staatssecretaris Pascal Smet - in de vorige legislatuur minister van Mobiliteit - is teleurgesteld dat Erasmus uiteindelijk niet gelukt is. Die locatie kwam namelijk als één van de piste opties uit het onderzoek. "Dat is politiek in Brussel: je moet doorduwen. Hoe denk je anders dat ik al die pleinen autovrij heb gekregen, fietspad op kleine ring heb er doorgekregen. Denk je die gemeenten allemaal akkoord waren?"
Uit de oppositie stelt ook Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V) dat de zoektocht naar het internationale busstation op de 'processie van Echternach' begint te lijken. Ze stelt vast dat het niet noodzakelijk is om de bus tot in het centrum te laten komen: veel andere steden stoppen ook aan de rand: "In Parijs kom je aan bij 'Bercy' aan de ring. In Amsterdam in Sloterdijk, vanwaar er telkens vlotte verbindingen zijn met het stadscentrum. Ook zo’n scenario zou in Brussel perfect kunnen, op voorwaarde dat bij zo’n busstation ook sanitair en een plek voorzien wordt waar je iets kan nuttigen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , internationale bussen , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.