De Rode Duivels willen een lied van de Brusselse rapper Damso als officiële hymne voor het WK. Maar die staat nu in het oog van een storm over zijn vrouwonvriendelijke, krasse en vulgaire songteksten. Het deert de rapper voorlopig niet. ''Ik ben vulgair, het is wie ik ben."
Damso: onbeschaamd vulgair
"Ik ben vulgair, het is wie ik ben," zei Damso, de nom de plume van de Belgisch-Congolese William Kalubi, in 2017 in een interview over zijn nieuwste album Ipséité. Zaak gesloten voor de rapper, die niet veel woorden vuil maakt aan diepe textegese.
Maar nu de Belgische voetbalbond de rapper gevraagd heeft om het officiële lied te maken om de Rode Duivels muzikaal te vertegenwoordigen op het WK in Rusland van deze zomer,
belandt de rapper en zijn eerder werk in een stevige polemiek.
Ik ben vulgair, het is wie ik ben.
Fragment uit 'Pinocchio'
Ze zit buiten, op haar knieën
Ik pak je vanachter en pak je dan beter, slet
Fuck je sigaar, ik heb mijn weed
Een goede reet, daar heb ik plezier aan
Ze zuigt wel niet goed, ze zuigt niet diep genoeg
De Franse trap (een subgenre van hiphop)? Ik spuit 'r op de borst.
Slet, hou je mond, voor de prijs van één steek ik er twee vingers in
Brussel-Aulnay-sous-Bois, directe vlucht (eigen vertaling)
Sur l'bitume, agenouillée sous le fut
J'prends du recul pour mieux t'enculer, pute
Fuck ton cigare, j'ai ma OG Kush
J'broie du noir quand j'ressors de tes seufs
Elle suce pas très bien, n'a pas profonde gorge
La trap française, moi j'l'éjacule sur le torse
Salope, ferme ta gueule, pour le prix d'un j'te mets deux doigts
Connexion Bruxelles jusqu'à Aulnay-Sous-Bois
'Maatschappij ís seksistisch'
De Vrouwenraad trekt nu ook officieel aan de alarmbel. Damso, wiens teksten bol staan van krasse en denigrerend taalgebruik tegenover vrouwen, zijn volgens de raad "niet de juiste vaandeldrager voor ons land. Wat zegt dit over onze samenleving?," vraagt de raad zich af.
Daar wringt zich al een flinke kiezel in het schoentje. Elsa Fralon, journaliste en hiphopliefhebster, vindt dat rap en hiphop de maatschappij sterk weerspiegelt. "En die maatschappij is nu eenmaal seksistisch en gewelddadig," zegt ze. "Ik denk er zelf vaak over na, want hoe moet ik me als vrouw verhouden tegenover dat wrede taalgebruik?"
"Maar dan kom ik tot de conclusie dat kunst ook gewelddadig moet kunnen zijn," zegt ze. "Dat is zeker het geval bij Damso. Hij beschrijft een realiteit zoals die bestaat. Maar even goed in film, of andere muziekgenres. Maar daar bestaat veel minder ophef over," voegt ze er nog aan toe.
Hyperseksueel
De realiteit van Damso is zeer expliciet en hyperseksueel. En moeten vrouwen het vaak ontgelden. In weinig omfloerste Franse slang, de jongerentaal Verlan, heeft hij het over vrouwen als sletten, hoeren of zijn ze in zijn rapverzen herleid tot geslachtsdelen of gebruiksvoorwerpen.
Aan veel verantwoording heeft Damso geen behoefte. "Het kan me niet schelen welk voorbeeld ik geef, ik ben geen opvoeder," rapt hij in het nummer Mort. Maar is dat niet te gemakkelijk, nu zijn muziek in steeds publieker vaarwater komt? Wat gebeurt er wanneer die kunst zich op zeer publiek terrein begeeft?
Tot nog toe kon hij zijn teksten makkelijk afschermen met de mantel der artistieke vrijheid. Maar nu de voetbalbond zijn woordkunst heeft gevorderd om een hymne te maken, kan je verwachten dat er wat meer uitleg komt.
"Hij mengt zich inderdaad helemaal niet, dat klopt. Il vaudra mieux qu'il prenne ses couilles en main. (Het zou beter zijn mocht hij tonen dat hij kloten aan zijn lijf heeft, red.)," zegt Fralon.
Kunst
Voorlopig raakt de polemiek Damso's koude kleren niet. Over hetzelfde onderwerp liet hij vorig jaar het volgende optekenen. "De muziek staat me toe om te spreken over wat er diep in mij schuilt. Daar op toegeven, zou het begin van het einde betekenen voor de kunst."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.