Jonge accordeonvirtuozen steken folk in hedendaags kleedje
De inspiratie om een kwartet voor accordeons op te richten, komt van het koordenkwartet van Philip Glass. Als het met snaarinstrumenten kan, waarom dan niet met knoppen? De knopfen (knoppen) slaan op de vele knoppen van de diatonische accordeon of trekzak. "Het resultaat is verschillend van Glass' kwartet, maar het idee komt van hem," vertelt Vincent Ansaldi. "Het kwartet vereist een bepaalde schriftuur, het is een ware uitdaging om iets te vinden wat goed klinkt met vier instrumenten van eenzelfde timbre."
Het kwartet, dat sinds 2002 de grenzen van het instrument aftast, bestaat uit het summum van de jongste accordeongeneratie, met Sophie Cavez (Urban Trad, Dazibao, KV Express), Jonathan De Neck (Dazibao, Taly Toke, Zatango), Vincent Ansaldi en Anne Niepold (Olla Vogala, Deux Accords Diront, La Roza Enflorese). Niepold was twee jaar geleden de eerste accordeoniste die de Toots Thielemans Award in de wacht sleepte.
De diatonische accordeon is een instrument dat niet losgekoppeld kan worden van folkmuziek. Toch brengt dit nieuwe kwartet op zijn nieuwe album geen folk. "Wij zijn allemaal via folk accordeon gaan spelen, en folk maakt deel uit van onze muziekcultuur, dat zul je merken als je naar onze muziek luistert, maar het is zeker geen balmuziek," vertelt Ansaldi, erop wijzend dat het vooral luistermuziek is. "We gebruiken graag de asymmetrische maten uit de Oost-Europese muziek. Ook geïmproviseerde muziek zit in ons bloed. Jonathan en ik hebben deelgenomen aan de improvisatieklas van Garrett List in Luik. Anne heeft aan het Brusselse conservatorium gestudeerd. Al die invloeden zitten vervlochten in onze muziek."
Het resultaat is volgens Sophie Cavez hedendaagse muziek waarvan het kleurenpalet van klassiek over jazz en folk tot improvisatie gaat. De composities zijn van Ansaldi, De Neck en Niepold. "Het album maakt de balans van ons werk sinds 2002. Sommige composities zijn bijna tien jaar oud, andere zijn gloednieuw. Mooi om te zien hoe onze taal geëvolueerd is in die tien jaar tijd."
Muziekpublique
Dat het album bij Muziekpublique voorgesteld wordt, is voor Ansaldi zowel logisch als een eer. Ansaldi en Niepold geven er al jaren accordeonlessen en alle vier hebben ze een sterke binding met de Brusselse vereniging. "Muziekpublique is een onvermijdelijke vertegenwoordiger van folk in Brussel. Ze doen formidabel werk voor de verspreiding en het aanleren van wereldmuziek."
Muziekpublique heeft ongetwijfeld een rol gespeeld in de vernieuwde belangstelling in onze traditionele muziek, bevestigt Ansaldi. "Het is moeilijk te zeggen waar de hernieuwde interesse in de diatonische accordeon juist vandaan komt. Dat het instrument niet langer geassocieerd wordt met één bepaalde muzieksoort - folk -, is een goede zaak. Het publieksbereik van het instrument kan daardoor toenemen. Wij zijn daar een goed voorbeeld van: we komen alle vier uit de folk, maar onze muziek kan niet langer als folk beschouwd worden."
Benjamin Tollet
Knopf Quartet, vrijdag 21 januari om 20 uur bij Muziekpublique, Naamsepoortgalerij, Bolwerksquare 3, 1050 Elsene. Kaartjes 10 euro, gratis voor leden. Meer op www.muziekpublique.be en www.myspace.com/knopfquartet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.