Ruzie tussen Miniemen en Minimes
"Om het trouwe publiek niet in verwarring te brengen, zullen we wachten tot na het festival (31 augustus, red.), maar dan wordt het ons menens met de rechtszaak," waarschuwt Van der Biest. "Er is geen enkele reden meer om het festival naar onze kerk te noemen; ze hebben onze locatie de rug toegekeerd. Mogelijk organiseren we in 2012 zelf een festival, gratos!"
De breuk kwam tot stand toen Opus 3 voor de 25ste editie van Midis-Minimes uitkeek naar een grotere concertzaal, zonder overleg met de kerkfabriek. "We zijn het slachtoffer geworden van ons eigen succes; het publiek groeit de jongste jaren telkens met tien procent aan," verdedigt artistiek directeur Bernard Mouton zich. De kerkfabriek kreeg op 22 februari een mail van Opus 3. Daarin werden redenen voor de verhuizing opgesomd: plaatsgebrek, veiligheid, akoestiek, de kwaliteit van het onthaal. "We wilden nog zes concerten met religieuze muziek in de kerk programmeren, waaronder de Missa magna, maar naar een beperkt aanbod had Van der Biest geen oren."
In het Conservatorium zijn zeshonderd comfortabele zitjes, de kerk heeft er maximaal 380. Dat scheelt een slok op de festivalborrel. "Ik geef toe dat de kerk beter geschikt is om een sympathiek festivalsfeertje te creëren," zegt Mouton, "maar we konden er onze kwaliteitsnorm niet meer halen. Er is geen reden om de naam niet te behouden. Zoveel festivals zijn ooit van locatie veranderd. Bovendien zit in minimes de woordspeling 'kort concert' en 'klein tarief': daar gaat het om." Van der Biest ziet in Minimes alleen de kloosterorde; gezien de verhuizing naar het Conservatorium suggereert hij als nieuwe naam Midis-Cons.
Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.