Bruksellive - Mintzkov: 'De vakantiedagen raakten op'

Tom Zonderman
© Agenda Magazine
25/07/2010
Het door de Brusselse jeugdhuizen op poten gezette festival Bruksellive is het beste bewijs dat België bruist van het rocktalent. Een van de headliners is Mintzkov. Die groep won tien jaar geleden Humo's Rock Rally en heeft net een bijzonder poppy derde album uit zichzelf geperst.

Net als de meeste Belgische bands moet Mintkzov het ijzer smeden tijdens de hete festivalzomer. "Die hebben we echt nodig om te overleven," zegt toetsenist Pascal Oorts. "Met het geld dat we hier rapen kunnen we onze buitenlandse tournees financieren." Toen het Antwerpse vijftal zichzelf in 2003 aan op de Belgische rockkaart zette met het van stekelige stoorzenders voorziene M for means and l for love combineerden de leden een muzikantenbestaan nog met een (deeltijdse) job. Maar met het prima, van strakke gitaren bolstaande 360° groeide het succes gestaag en sinds het kakelverse Rising sun, setting sun is Mintzkov een 'professionele' band. Zanger-gitarist Philip Bosschaerts: "We zijn zoveel beginnen optreden, ook in het buitenland, dat het niet te combineren was. De vakantiedagen raakten op."

En lukt het om rond te komen?
Philip Bosschaerts: Als je iets graag doet, lukt dat zeker. (Glimlacht)
Jullie nieuwe album wordt uitgebracht in tien landen. Dat begint toch aardig te lopen.
Bosschaerts: Dat is geweldig. Maar eigenlijk is het vooral een DIY-verhaal. Wij zijn onze eigen platenfirma en betalen alles zelf. Voor elk land zoeken we mensen die in ons geloven en kleine platenfirma's die de distributie verzorgen. Nog maar weinig groepen beschikken vandaag over grote budgetten, maar stap per stap lukt ook.
Pascal Oorts: Het publiek groeit elke keer dat we opnieuw in die landen komen, dat is een goeie graadmeter.

Rising sun, setting sun klinkt veel ronder dan we van Mintzkov gewoon zijn. Waren die krijtlijnen op voorhand uitgezet?
Oorts: Niet echt, maar het klopt wel dat we het meteen eens waren dat de nieuwe plaat opener moest zijn dan de vorige.
Bosschaerts: Muziek maken is bij ons tweeledig: het is een reactie op wat je daarvoor hebt gedaan, je leert uit je ervaringen. En tegelijk gebeurt er ook veel op het moment zelf. Vijf mensen die samenkomen met een eigen mening duwen je in een bepaalde richting. Eén die je misschien niet meteen verwacht, maar daardoor blijft het ook fris.

De songs hebben flink wat groove, en er is opvallend veel ruimte voor synths.
Oorts:
360° was erg rechtdoor, met strakke gitaren. Dat wilden we afbouwen, waardoor er meer ruimte is voor keyboards. Ze houden elkaar beter in evenwicht.
Bosschaerts: Grappig dat de pers daar nu ineens op fixeert, terwijl wij altijd met elektronica hebben gewerkt.

Welke geloofsbrieven hebben jullie over de streep getrokken om met de Britse succesproducer Jagz Kooner in zee te gaan?
Oorts: Ik was al jaren fan, maar ik had nooit gedacht dat we ooit met hem een cd zouden maken. Ik had het zelfs nooit voorgesteld aan de rest van de groep. Mij heeft hij vooral overtuigd door te focussen op de grooves, waardoor mensen kunnen bewegen op onze muziek, en op de refreinen, die er heel hard uit moesten komen.
Bosschaerts: Het is altijd leuk om je een beetje te laten uitdagen door een producer. Hij komt uit een heel ander straatje, hij is een dj en heeft veel dance geproducet. Door die invloeden te laten inwerken krijg je poprock die min of meer dansbaar is. Maar Kooner heeft bijvoorbeeld ook Evil heat en Xtrmntr van Primal Scream op zijn actief. Dat sprak mij aan, dat hij een middenweg bewandelt tussen extreme en melodieuze dingen. Ik denk dat wij met Mintzkov ook in dat middengebied zitten.

Verwijst '25th hour' naar de gelijknamige film van Spike Lee?
Bosschaerts: Ik heb de titel wel bij hem gepikt, maar het thema is verschillend. Ik wilde dat speciale moment beschrijven wanneer je, na een nachtje stappen, bij het krieken van de dag weer helder wordt. Ik heb geen rode draad nodig om een plaat aan op te hangen, maar ik word er vaak op gewezen dat het begrip tijd vaak voorkomt op deze plaat. Misschien komt het omdat ik vorig jaar dertig geworden ben.
Ik schrijf niet altijd autobiografisch, maar het speelt vaak mee. Je hoeft ook niet meteen te weten waar het over gaat, ik wil de mensen in de eerste plaats platslaan met een beeld. Ik heb schilderkunst gestudeerd, dat zet zich nog door. Ook al ben ik mijn laatste jaar gestopt omdat een bandje genaamd Mintzkov Luna zijn debuutplaat ging opnemen en ik een maand in de studio moest kamperen. (Lacht)

Klopt het dat Tom Van Laere ooit bij jou auditie is komen doen?
Bosschaerts: Dat was bij mijn eerste groepje op school, via een advertentie waren we op zoek gegaan naar een tweede gitarist. Ik kende Tom niet, maar hij maakte wel indruk met zijn Golf cabrio. Hij was toen een Mudhoney-kerel met een zwak voor vuile gitaren. We hebben gejamd, maar die groep is snel gestorven. Daarna zijn we hem tegengekomen in de Rock Rally, en daar hebben we hem een pandoering gegeven.

:: Bruksellive
wanneer: 31 juli van 15.00 > 3.00 uur
waar: Groentheater, Osseghempark, Laken (mainstage)
inkom: gratis

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni