Bruksellive - Mintzkov: 'De vakantiedagen raakten op'
Net als de meeste Belgische bands moet Mintkzov het ijzer smeden tijdens de hete festivalzomer. "Die hebben we echt nodig om te overleven," zegt toetsenist Pascal Oorts. "Met het geld dat we hier rapen kunnen we onze buitenlandse tournees financieren." Toen het Antwerpse vijftal zichzelf in 2003 aan op de Belgische rockkaart zette met het van stekelige stoorzenders voorziene M for means and l for love combineerden de leden een muzikantenbestaan nog met een (deeltijdse) job. Maar met het prima, van strakke gitaren bolstaande 360° groeide het succes gestaag en sinds het kakelverse Rising sun, setting sun is Mintzkov een 'professionele' band. Zanger-gitarist Philip Bosschaerts: "We zijn zoveel beginnen optreden, ook in het buitenland, dat het niet te combineren was. De vakantiedagen raakten op."
En lukt het om rond te komen?
Philip
Bosschaerts: Als je iets graag doet, lukt dat zeker.
(Glimlacht)
Jullie nieuwe album wordt uitgebracht in tien
landen. Dat begint toch aardig te lopen.
Bosschaerts:
Dat is geweldig. Maar eigenlijk is het vooral een DIY-verhaal. Wij zijn
onze eigen platenfirma en betalen alles zelf. Voor elk land zoeken we
mensen die in ons geloven en kleine platenfirma's die de distributie
verzorgen. Nog maar weinig groepen beschikken vandaag over grote
budgetten, maar stap per stap lukt ook.
Pascal Oorts:
Het publiek groeit elke keer dat we opnieuw in die landen komen, dat is
een goeie graadmeter.
Rising sun, setting sun klinkt veel ronder dan we
van Mintzkov gewoon zijn. Waren die krijtlijnen op voorhand uitgezet?
Oorts:
Niet echt, maar het klopt wel dat we het meteen eens waren dat de
nieuwe plaat opener moest zijn dan de vorige.
Bosschaerts:
Muziek maken is bij ons tweeledig: het is een reactie op wat je
daarvoor hebt gedaan, je leert uit je ervaringen. En tegelijk gebeurt er
ook veel op het moment zelf. Vijf mensen die samenkomen met een eigen
mening duwen je in een bepaalde richting. Eén die je misschien niet
meteen verwacht, maar daardoor blijft het ook fris.
De songs hebben flink wat groove, en er is opvallend veel
ruimte voor synths.
Oorts: 360° was erg rechtdoor, met
strakke gitaren. Dat wilden we afbouwen, waardoor er meer ruimte is voor
keyboards. Ze houden elkaar beter in evenwicht.
Bosschaerts:
Grappig dat de pers daar nu ineens op fixeert, terwijl wij altijd met
elektronica hebben gewerkt.
Welke geloofsbrieven hebben jullie over de streep getrokken
om met de Britse succesproducer Jagz Kooner in zee te gaan?
Oorts:
Ik was al jaren fan, maar ik had nooit gedacht dat we ooit met hem een
cd zouden maken. Ik had het zelfs nooit voorgesteld aan de rest van de
groep. Mij heeft hij vooral overtuigd door te focussen op de grooves,
waardoor mensen kunnen bewegen op onze muziek, en op de refreinen, die
er heel hard uit moesten komen.
Bosschaerts: Het is
altijd leuk om je een beetje te laten uitdagen door een producer. Hij
komt uit een heel ander straatje, hij is een dj en heeft veel dance
geproducet. Door die invloeden te laten inwerken krijg je poprock die
min of meer dansbaar is. Maar Kooner heeft bijvoorbeeld ook Evil heat en
Xtrmntr van Primal Scream op zijn actief. Dat sprak mij aan, dat hij
een middenweg bewandelt tussen extreme en melodieuze dingen. Ik denk dat
wij met Mintzkov ook in dat middengebied zitten.
Verwijst '25th hour' naar de gelijknamige film van Spike Lee?
Bosschaerts:
Ik heb de titel wel bij hem gepikt, maar het thema is verschillend. Ik
wilde dat speciale moment beschrijven wanneer je, na een nachtje
stappen, bij het krieken van de dag weer helder wordt. Ik heb geen rode
draad nodig om een plaat aan op te hangen, maar ik word er vaak op
gewezen dat het begrip tijd vaak voorkomt op deze plaat. Misschien komt
het omdat ik vorig jaar dertig geworden ben.
Ik schrijf niet altijd
autobiografisch, maar het speelt vaak mee. Je hoeft ook niet meteen te
weten waar het over gaat, ik wil de mensen in de eerste plaats platslaan
met een beeld. Ik heb schilderkunst gestudeerd, dat zet zich nog door.
Ook al ben ik mijn laatste jaar gestopt omdat een bandje genaamd
Mintzkov Luna zijn debuutplaat ging opnemen en ik een maand in de studio
moest kamperen. (Lacht)
Klopt het dat Tom Van Laere ooit bij jou auditie is komen
doen?
Bosschaerts: Dat was bij mijn eerste
groepje op school, via een advertentie waren we op zoek gegaan naar een
tweede gitarist. Ik kende Tom niet, maar hij maakte wel indruk met zijn
Golf cabrio. Hij was toen een Mudhoney-kerel met een zwak voor vuile
gitaren. We hebben gejamd, maar die groep is snel gestorven. Daarna zijn
we hem tegengekomen in de Rock Rally, en daar hebben we hem een
pandoering gegeven.
:: Bruksellive
wanneer: 31 juli van 15.00 > 3.00 uur
waar: Groentheater, Osseghempark, Laken (mainstage)
inkom: gratis
Lees meer over: Laken , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.