De vzw Cultureghem, die zorgde voor de activering van de Abattoirs in Anderlecht, heeft de Pyblik-prijs gewonnen. Die wordt uitgereikt aan een project dat de publieke ruimte verbeterd heeft.
Cultureghem wint Pyblik-prijs voor activering Abattoir
Het thema van de prijs lag dit jaar op belevingen in de publieke ruimte. Vzw Cultureghem won de prijs voor haar projecten in de slachthuizen van Anderlecht. Met mobiele boxen plaatsen ze daar onder andere gemeenschappelijke kookeilanden of speelterreinen.
"Het project zet mobiele tools op een heel concrete manier in om mensen te verbinden en om de overdekte markt van Abattoir te activeren", luidt het in een persbericht. "Met Kookmet wordt de grootste gastentafel van de stad gecreëerd. Het grootste overdekte speelplein wordt in het leven geroepen met een lijnparcours vol spelimpulsen, waar ook de Playbox, de grote mobiele speelkoffers, en Ketmet Muzique, een muzikale ontdekkingstocht, hun steentje aan bijdragen."
Cultureghem wakkert al sinds 2012 het sociale potentieel van de markthal aan met hun activiteiten en haalt zo de banden aan met de buurt. "Het project speelt met de grens tussen activatie en inrichting. Het is een intense openbare plek die vandaag nog steeds een privé statuut heeft, een bescheiden en inventief transformatieproces is een eerste markante steen dankzij de vanzelfsprekendheid van zijn acties en het delen van de ruimte."
Pyblik had in totaal vier projecten geselecteerd. Na een publieke stemming haalde Cultureghem het van het nieuwe park L28 aan Thurn & Taxis, het vernieuwde Rogierplein en het heraangelegde Dumonplein.
Lees meer over: Anderlecht , Cultuurnieuws , Abattoir , Cultureghem , Pyblik
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.