De directeur van de Musea voor Schone Kunsten is zelf verantwoordelijk voor het debacle rond de Rogier Van der Weydententoonstelling, vindt Brussels parlementslid en historicus Paul De Ridder (N-VA). Volgens De Ridder heeft de museumdirecteur zelf de opdracht gegeven gaten te boren in het dak van de tentoonstellingsruimte, met alle gevolgen vandien.
'Draguet verantwoordelijk voor debacle expo Van der Weyden'
Lees ook: Standpunt BDW: Exit Rogier
Voor museumdirecteur Draguet is het zo klaar als een klontje: de aannemer heeft op eigen houtje gaten geboord in het dak van de ondergrondse tentoonstellingsruimte. Een daad met grote gevolgen: door waterinsijpeling moest de expo over de Vlaamse primitief Rogier van der Weyden in de Musea voor Schone Kunsten voortijdig sluiten.
“Toen we het merkten, hebben we alles stopgezet, maar er was water binnengesijpeld in het dak”, zegt hij.
Brussels parlementslid Paul De Ridder (N-VA) - zelf historicus - gelooft echter niets van de verklaring van Draguet.
“De directie heeft die vraag zelf gesteld, natuurlijk. Een aannemer gaat toch niet zomaar op eigen houtje een paar gaten boren in de dekplaat van een museum.”
De Ridder kaart de gatenhistorie in het Museum voor Schone Kunsten aan in het Brussels parlement. Het Gewest gaat nu ter plaatse controleren of de werken volgens de regels zijn verlopen.
Belgenmop
De schilderijen van Rogier Van der Weyden zouden geen waterschade hebben opgelopen. Maar Brussel heeft veel krediet verloren bij prestigieuze buitenlandse musea, vreest De Ridder.
“Dit is een Belgenmop. Dergelijke werkzaamheden uitvoeren in een museum waar panelen uit de vijftiende eeuw staan, dat is onvoorstelbaar.”
De expo opzetten kostte anderhalf miljoen euro en vier jaar wetenschappelijk werk. Alleen al aan ticketing loopt het museum waarschijnlijk zo’n 600.000 euro mis, schreef De Standaard eerder deze week. Topmusea uit de hele wereld hadden werken in bruikleen gegeven. Die worden nu allemaal teruggestuurd.
Fin de Siècle
De gaten in het museumdak werden overigens geboord om een zeil op te hangen voor het Fin-de-Sièclemuseum, dat volgende week open gaat. Het museum veroorzaakte veel ophef in culturele middens. De toegangsprijzen voor de Musea voor Schone Kunsten worden door de opening wel een stuk goedkoper.
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.