'In het spoor van Mozart' van Kris Clerckx
Wolfgang Amadeus Mozart was amper zeven jaar toen hij in oktober 1763 een maand in Brussel verbleef. Hij reisde toen met zijn zus en zijn vader Leopold door Europa om contacten te leggen en, belangrijker, om te concerteren. Maar reizen kost geld. Leopold Mozart schreef een brief vanuit Brussel naar een vriend in Salzburg: "We zitten hier vast." Leopold probeerde een concert te versieren voor zijn kinderen aan de hofkapel van de landvoogd Karel van Lotharingen, indertijd een van de betere hofkapellen in Europa, maar hij moest wachten op antwoord. In die periode componeerde Mozart zijn eerste muziek sinds zijn vertrek uit zijn geboorteplaats Salzburg. Hij schreef een allegro dat de geschiedenis in ging als de 'Brusselse sonate'. Uiteindelijk mochten ze dan toch concerteren aan het hof en zetten ze met het geld dat ze ermee verdienden, hun reis verder naar Parijs.
"In de negentiende eeuw, de tijd van de romantiek, was Mozart in Brussel een held geworden," zegt Clerckx. "Toen zijn er veel mythes rond hem ontstaan." In 1858 werd een ode aan hem gehouden: Gloire à Mozart, waarvan het origineel in het Brusselse Conservatorium ligt. Daarbij hoorde een standbeeld dat spoorloos verdwenen is, tot op de dag van vandaag. En dat is niet het enige Mozart-mysterie. Op Expo '58 werd een stukje van het manuscript van Mozarts 'Requiem' gestolen. Dat is nog altijd onvindbaar. "Wie weet duikt het weer op over twee jaar, bij vijftig jaar Expo," zegt Clerckx.
"Wat mij opviel tijdens het reizen, was dat mensen vaak zeiden: 'Aha, Mozart is ook in jouw land geweest.' Het imago van Brussel in het buitenland zit wel goed."
:: Kris Clerckx, In het spoor van Mozart, uitg. Globe, 552 blz., 22,90 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.