Muziekpublique organiseert dit jaar voor het eerst het festival Hide & Seek. Met het festival wil de muziektempel mensen doen kennismaken met wereld-muziek én uitzonderlijke Brusselse locaties. “We hopen dat het een jaarlijks festival wordt, en dat we nog veel verborgen parels kunnen tonen.”
Hide & Seek: wereldmuziek op verborgen plekken
We bevinden we ons op één van de meest bijzondere locaties van het festival, de Solvay Bibliotheek. Bart Van Besien van Muziekpublique heeft als voorproefje op het festival een muzikante meegebracht. Violiste Ananta Roosens is bekend van Gotan Project en haar bijzondere tangocreaties.
Van huiskamer tot Reyerstoren
Het idee voor Hide & Seek kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Van Besien: “We hadden al ervaring door ons Living Room Music Festival, waarbij we altijd een andere wijk uitkiezen en de concerten in de woningen van de mensen laten plaatsvinden. Dat is onze specialiteit geworden, we doen dat al sinds Muziekpublique bestaat, veertien jaar nu. We organiseren dat vooral voor echte muziekliefhebbers, die al zoveel concertzalen hebben gezien, en de muzikanten in een intiemere setting willen zien. Dat festival is altijd een enorm succes, dus we dachten die lijn door te trekken, maar met een beetje een andere insteek, door mensen onontdekte locaties te doen ontdekken.”
“We hebben helemaal in het begin al samengezeten met Brukselbinnenstebuiten. Ze hebben ons een lijst gegeven met onontdekte locaties in Brussel. We hebben enorm veel locaties gecontacteerd. In het begin hadden we nog geen naam en ook geen subsidies. De subsidies die voor de helft van het budget moesten zorgen, kregen we eind juni pas binnen. Dat was niet altijd even gemakkelijk tijdens het contact leggen. Dan moesten we bellen en zeggen: ‘We willen een festival organiseren op eigenaardige locaties, maar de naam weten we nog niet’. En ook het budget was toen niet rond. Dat kwam niet altijd even geloofwaardig over, denk ik (lacht)’.“
Sommige droomlocaties, zoals de riolen van Brussel, kreeg de organisatie niet te pakken. Er moest een beetje aan het concept getornd worden, want de locaties zijn niet allemaal even verborgen. Ook het Atomium en de Reyerstoren vonden hun weg naar het progamma. Niet verborgen, wel ongebruikelijk als concertlocatie. “We hopen dat het een jaarlijks festival wordt, en dat we in de toekomst echt in elke gemeente de verborgen parels kunnen tonen,” zegt Van Besien.
De muzikanten die op het programma staan zijn representatief voor de programmatie van de rest van het jaar. Het is zodoende een mooie gelegenheid om de mensen warm te maken voor het nieuwe seizoen. “Het Molièretheater in de Naamsepoortgalerij, waar Muziekpublique huist, gebruiken we niet in de zomer, dus het festival is ook een manier om de mensen te herinneren aan ons programma.”
Dag en avond
Naast de avondconcerten, die op vijf verschillende locaties plaatsvinden, is er ook een dagprogramma, waarmee Van Besien een nieuw publiek hoopt te lokken. In samenwerking met Brukselbinnenstebuiten en Edificio is er bijvoorbeeld een rondleiding in het Leopoldpark. Het voormalige dierenpark, de botanische tuin en de campus van de ULB komen aan bod, waarna een concert volgt in de Solvay Bibliotheek. Van Besien: “De rondleidingen zullen mensen met een interesse in het Brussels erfgoed zeker aanspreken. Daarnaast hopen we ook toeristen te trekken, want we werken samen met VisitBrussels. Wellicht komen er dus mensen van buiten Brussel die de stad beter zullen leren kennen en tegelijkertijd wereldmuziek leren ontdekken.”
Dromedaristango
Van Besien en zijn team hebben hard nagedacht over de locaties waar ze de muzikanten programmeren. “Eén van de ‘concertzalen’ is een antieke tram die vanaf het Trammuseum in Sint-Pieters-Woluwe door Brussel rijdt. Bij een rijdende, rammelende tram past de chaotische muziek van een balkanband heel goed, de tango van Roosens weer iets minder,” aldus Van Besien.
Roosens, die aankomend jaar ook cursussen zal geven bij Muziekpublique, maakt ‘dromedaristango’. Traditionele Argentijnse tango die prima in de woestijn zou kunnen thuishoren, vol elementen uit klezmer, klassieke muziek en Arabische melodieën. Voor Hide & Seek schreef ze, vertrekkende vanuit haar bestaande repertoire, nieuwe arrangementen voor cello en marimba, een instrument dat verwant is aan xylofoon. Haar concert zal niet worden versterkt, net als de rest van de concerten. Roosens legt uit: “We willen de mensen de kans geven om de instrumenten te horen zoals ze eigenlijk zijn. Het past ook binnen de visie van Muziekpublique, want ook door het jaar heen programmeren we bijna alleen maar akoestische concerten.”
Hoe de muziek van Roosens zal klinken op de zolder van de Begijnhofkerk, weet ze nog niet, maar Van Besien belooft dat de ruimte de klanken eer zal aandoen.
MEER INFO
22 > 28/8, verschillende locaties. Het programma is beschikbaar op www.muziekpublique.be
Lees meer over: Cultuurnieuws , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.