Jaarkalender Plaizier zoomt in op mobiliteit
De karren die in 1899 af- en aanrijden bij de scheepsdokken van de Oeverpoort (nu Leopold II-laan). De Brabantse trekpaarden die met open tramwagons over het De Brouckèreplein sjokken. De modernistische viaduct die van het Rogierplein naar de Basiliek zweeft, met amper een auto erop in 1960. Het zijn maar drie van de twaalf verbazende prenten van de fotokalender 2013 Trafic van uitgeverij Plaizier. Meteen doen ze stilstaan bij de transportfaciliteiten door Brussel, in meer dan een eeuw tijd.
De kalender grijpt terug naar de publicatie Traffic in towns (1963), een Engelse studie over de ziektes op de langere termijn door het verkeer in stadsregio's. Een halve eeuw later kent Brussel genoeg gapende wondes door verkeerscongestie, stress, verkeersongevallen, geluidsoverlast, parkeerproblemen, voetgangersongemak en luchtvervuiling. Voor Plaizier entte architect Jos Vandenbreeden van het Sint-Lukasarchief de overlastreferenties van Traffic in towns op Brussel en de kalenderbeelden. Het commentaar staat op de achterpagina.
Het coverbeeld 2013 toont de handige Helihaven langs de Groendreef, in gebruik van 1953 tot 1966. Sabena zag brood in een landingsplek voor helikopters, die voor snel intercitytransport van passagiers en post konden zorgen. De vluchten probeerden dertien jaar lang de autosnelwegen voor te zijn met expresvervoer naar Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Luik, Keulen en Bonn.
Na de archieffoto's is het in oktober, november en december 2013 even schrikken bij de actuele beelden van fotografen Ivan Put en Sander Vandenbroucke.
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.